Surah Yang Pertama Kali Diturunkan

Allah SWT mutakadim memangkalkan Al-Alquran sebagai suatu mukjizat yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad
S.A.W, dan kewujudan Allah SWT dengan segala sifat-resan kesempurnaanNya. Membaca Al-Quran serta menyelami dan mengamalkannya yaitu satu ibadah. Ia ialah satu kitab panduan vitalitas manusia dan rujukan utama umat Islam di samping sunnah Rasulullah. Al-Quran dinukilkan secara mutawatir (berperingkat atas sebab penurunannya), dan mashaf yang jamak ditemui perian ini dikenali ibarat mashaf Uthmani. Rencana ini menyampaikan satu amatan tentang
asal-usul dan memori Al-Quran, dari segi cara wahyu diturunkan, peringkatnya, tempat turunnya, masanya, awalnya dan karenanya. Disertakan juga maklumat akan halnya reklamasi dan pembukuan Al-Alquran.

Signifikasi Nuzul Al-Quran

Daripada segi bahasa, bacot ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat ataupun jatuh pecah tempat yang tinggi. Pembukaan perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa intensi ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau (simbolik) sahaja yang berujud mualamat al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.

Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Halikuljabbar yang bontot. Perkataan Nuzul dalam pelbagai muka sebanding Terserah alas kata nama, kata perbuatan ataupun lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih adv minim 290 kali. Bagaikan kamil, “Engkau yang telah…..menurunkan hujan abu.” (al-Baqarah:22), “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Bibel.” (Ali Imran:3) Dan banyak pun ayat-ayat lain.


Mandu Al-Alquran (wahyu) diturunkan

‘Aishah isteri Rasulullah SAW, meriwayatkan sebelum Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul, beliau berhalusinasi perkara yang benar ketika beliau

menyendiri di Gorong-gorong Hira’ beribadah kepada Halikuljabbar SWT bakal selama
      

kira-kira tiga waktu. Di gua berkenaanlah baginda mengakui ilham yang pertama.[1]

Harith kedelai Hisham, seorang sahabat Rasulullah s.a.w. asosiasi bertanya kepada Baginda bagaimana tanzil diturunkan kepadanya. Rasulullah menjawab

:
      

”Kadang kala ramalan cak bertengger kepada-ku dengan gema (desingan) loceng dan ini amat berat untuk-ku, dan sementara bunyi itu hilang aku mengingati segala nan disampaikan kepada-ku. Kadang anda datang intern bentuk jelmaan malaikat kepada-ku merupai pria, mengomong dengan-ku dan aku mengamini segala sahaja yang disampaikannya kepada-ku.”

Rasulullah juga kontak mendapat wangsit sekaligus tinimbang Allah, seperti momen menerima perintah solat.

Peringkat penurunan Al-Quran

Para ulama menyatakan penurunan al-Quran berlaku n domestik dua bentuk iaitu secara sekaligus, dan berperingkat. Walau bagaimanapun mereka berselisih pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Alquran secara sekaligus. Terletak tiga pandangan mengenai peristiwa ini, iaitu :

  • Penurunan al-Quran dari Yang mahakuasa SWT ke al-Lauh al-Mahfuz;
  • Barangkali kedua, dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-‘Izzah di langit dunia; dan
  • Bisa jadi ketiga, penjatuhan kepada Jibril a.s. dalam tempoh 20 malam.

Al-Suyuti privat kitabnya ‘al-Itqan if Ulum al-Quran’ berdasarkan tiga riwayat maka itu Ibn ‘Abbas, Penengah Dan al-Nasa’i, hanya membahagikan kepada dua peringkat sahaja iaitu berasal al-Lauh Hafalan ke Bait al-‘Ketinggian Dan dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah s.a.w. Melewati Rohulkudus a.s.

  • 1. Berpokok Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz.

Penghamburan ini main-main sinkron dengan pamrih bakal membuktikan kemuliaan dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa barang apa perkara yang ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini mendalam bertindak. Pendapat ini disandarkan kepada ayat 21 Dan 22 surah al-Buruj yang berbunyi,

بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مجيد فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ . “(Selayaknya apa nan engkau sampaikan kepada mereka bukanlah sajak atau sihir), lebih lagi yaitu Al-Quran yang teratas kemuliaannya; (Lagi yang terpelihara dengan selengkapnya) pada Luh Hafalan.” (al-Buruj:21-22)

  • 2. Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Ketinggian di langit dunia.

Penurunan boleh jadi kedua secara sewaktu dari al-Lauh al-Hafalan ke Bait al-’Izzah di langit mayapada dipercayai berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran seperti mana yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas; Halikuljabbar SWT berucap,

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ “(Masa yang diwajibkan kamu bertarak itu ialah) bulan Bulan mulia nan padanya diturunkan Al-Quran, menjadi nubuat bagi sambil manusia Dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan ramalan Dan (menjelaskan) perbezaan antara yang bermartabat dengan yang riuk. Oleh itu, sesiapa berusul antara beliau nan menyaksikan anak bulan Bulan ampunan (ataupun mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu Dan sesiapa yang guncangan ataupun dalam petualang maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpantang) sebanyak Perian yang ditinggalkan itu pada hari-Hari yang lain. (Dengan keabadian yang demikian itu) Sang pencipta memaui kamu beroleh kemudahan dan Dia tak menghendaki kamu menyanggupi kesukaran dan pula supaya ia cukupkan qada dan qadar puasa (sebulan Ramadan) dan supaya engkau membuncitkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan biar kamu bersyukur.” (al-Baqarah:185) Firman Yang mahakuasa SWT,

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ “Sepatutnya ada Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada lilin batik yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sepatutnya ada Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa hukuman).” (ad-Dukhan:3) Firman Allah SWT,

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini lega Lilin batik Lailatul-Qadar.” (al-Qadr:1) Ibn ‘Abbas juga menyatakan mengikut barang apa yang diriwayatkan oleh Said b. Jubayr: “Al-Quran diturunkan sewaktu pada malam yang penuh membujur.” Ikrimah pun meriwayatkan ‘Abdullah kacang ‘Abbas berkata: “Al-Quran diasingkan tinimbang al-Dhikr ‘الذكر’ dan ditempatkan di Stanza al-‘Izzah di langit dunia.

Ibn Marduwayh dan al-Baihaqi mencatatkan perbualan antara ‘Atiyyah polong al-Aswad dan ‘Abdullah kedelai ‘Abbas yang mana ‘Atiyyah agak keliru mengenai penurunan ayat-ayat ini, “Pada bulan Ramadhan al-Alquran diturunkan”, dan “Sepatutnya ada Kami sudah lalu menurunkan (Al-Quran) ini lega Malam Lailatul-Qadar”, ia juga diturunkan pada bulan Syawwal, Dhu al-Qaedah, Dhu al-Hijjah, al-Muharram, Safar dan Rabi’ al-Awwal.” Kemudian Ibn ‘Abbas mengklarifikasi: “Al-Quran diturunkan pada lilin lebah Lailatul-Qadar berbarengan kemudiannya buat diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur sejauh beberapa rembulan dan hari.”

  • 3. Dari Bait al-’Izzah kepada Rasulullah S.A.W. (kerumahtanggaan musim 20 malam).

Penghamburan di peringkat ini sudah berlaku secara beransur-ansur. Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah S.A.W, dan selesai apabila tuanku hampir wafat, iaitu internal tempoh dua desimal tiga masa. Tiga belas masa di Makkah dan deka- hari di Madinah al-Munawwarah. Mengikut pendapat ini, Jibril A.S.(Angel Gabriel) diberi Malam Lailatul-Qadar setiap tahun, dari mula turun wahyu hingga ke akhirnya selama tempoh kenabian, sebahagian daripada al-Alquran disimpan di Bait al-‘Jalal yang mencukupi baginya bagi disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dalam masa 20 lilin batik. Pandangan ini dipegang kuat oleh al-Mawardi.

Kritikan terhadap penglihatan atau pendapat di atas

Adapun pendapat mula-mula tentang al-Alquran diturunkan sewaktu dari Allah SWT ke al-Lauh Hafalan tidak disokong oleh bukti yang jelas dan kukuh. Ayat internal surah al-Buruj yang digunakan laksana hujah enggak menunjukkan secara tersurat alias tersirat tentang penurunan sekaligus. Para jamhur hanya menciptakan menjadikan tafsiran sreg ayat ini. Maksud ayat ini mengobrolkan akan halnya al-Quran dipelihara daripada sebarang pencemaran. Ayat ini ditujukan kepada antitesis-antagonis Islam yang cuba menambah, mengurang atau menidakkan ayat al-Quran bukan akan dapat berbuat demikian kerana ia akan tetap tulen dan selamat. Tafsiran ini disokong oleh para mufassir seperti Tabari, Baghawi, Razi dan Ibn Kathir. Pendapat kedua tentang penurunan sekaligus ke Bait al-‘Izzah berpandukan kepada ayat 2, surah al-Baqarah dan ayat 1, surah al-Qadr tidak menyatakan secara jelas tentang al-Alquran diturunkan sekaligus pada malam nan penuh berbahagia tersebut. Kenyataan al-Quran ini merujuk kepada masa ia diturunkan dan tidak mengenai bagaimana atau pendirian anda diturunkan. Ulama tabiin nan terkenal ‘Amir al-Sha’abi mengatakan: “Sudah pasti penerjunan al-Quran berlaku pada Lilin lebah Lailatul-Qadr pada wulan Ramadhan, dan terus anjlok dalam masa 23 tahun. Tidak ada Nuzul lain melainkan nan diturunkan kepada Rasulullah SAW.”

Jumhur berkompromi yang ayat 1-5 daripada surah al-‘Alaq diturunkan di akhir Ramadhan 13 masa sebelum Pemindahan. Ketiga-tiga ayat yang dijadikan hujah di atas, tidak dinafikan, merujuk kepada ayat 1-15 surah al-‘Alaq. Cuma para ulama mentafsirkan ayat 185 surah al-Baqarah sebagai ‘keseluruhan al-Quran’. Para jamhur, fuqaha, tukang hadith dan ahli tafsir semuanya bertolak angsur congor al-Quran merujuk kepada sebuah al-Quran atau sebahagian daripadanya. Malah dia dinyatakan dalam surah al-A’raf, ayat 204, Tuhan SWT berfirman,

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ “Dan apabila Al-Alquran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan bakal mendengarnya), cak agar ia beroleh rahmat.”

Mengenai riwayat Ibn ‘Abbas, ia merupakan rukyat sira dan tidak cak semau dikaitkan dengan sebarang tuturan Rasulullah s.a.w. misal satu sendang menyokong pendapatnya. Suatu permasalahan timbul mengapa perkara sepenting ini hanya disebut maka dari itu Ibn ‘Abbas padahal di limbung sahabat yang diiktiraf bagaikan ahli al-Alquran seperti ‘Abdullah Mas’ud, Ubayy bin Ka’ab, Zaid bin Thabit dan Mu’az bin Giri tidak membahas perkara Nuzul al-Alquran nan diturun sederum ke Bait al-‘Izzah(langit dunia). Al-Zarqani berpendapat tidak wajar untuk mempersoalkan atau tidak mempercayai Ibn ‘Abbas kerana anda dikenali sebagai orang nan tak ada kaitan dengan cerita-cerita israiliyat serta pendiriannya sebagai ‘sahabat’, oleh itu beliau tergolong di sumber akar ‘Hukm al-Marfu’ iaitu perkara yang suka-suka wasilah dengan Rasulullah SAW.

Sebahagian ulama berpendapat penurunan al-Alquran hanya sekali cuma iaitu daripada Almalik SWT terus kepada Rasulullah melangkahi Jibril(Gabriel) secara berperingkat dan bukannya tiga kali bermula Almalik SWT ke al-Lauh al-Mahfuz, ke Kuplet al-‘Izzah(langit mayapada) dan kepada Rasulullah. Penulisan ini tidak akan terbabit dalam perbahasan ulama adapun jumlah penjatuhan dan pula mengenai riwayat Ibn ‘Abbas bersandarkan kepada Rasulullah atau bukan. Katib saja mencadangkan adanya perbezaan pendapat di kalangan jamhur mengenai jumlah Nuzul.

Hikmah Al-Quran diturunkan beransur-ansur

Al-Quran diturunkan lambat-laun cacat supaya mudah dihafal, difahami dan dilaksanakan. Ia sebagai satu kasih dan kurniaan yang lampau berkesan kepada hamba-hambaNya. Jikalau al-Quran diturunkan simultan, sudah lalu karuan anda akan menyusahi dan memberatkan, baik tinimbang segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam spirit. Al-Khudhari mengatakan tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 2 rembulan dan 22 hari, bersumber daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w. hinggalah 9hb. Zulhijjah, tahun ke 10 Pengungsian. Dalam tempoh tersebut al-Quran dihafal oleh Rasulullah dan para sahabat serta dicatat oleh panitia carik al-Quran kemudian dikumpulkan plong zaman Sayidina Abuk Bakr r.a. dan disempurnakan pada waktu Sayidina ‘Uthman r.a. Antara hikmat utama Allah SWT merencanakan penurunan al-Quran kepada baginda Rasulullah SAW ini secara beransur-ansur adalah seperti berikut :

  • 1. Bagi mematok usia Rasulullah s.a.w. dan mengencangkan hatinya. Ini kerana dengan turunnya Jibril a.s. mengapalkan wahyu secara berulang-ulang daripada Tuhan SWT kepada Rasul-Nya dapat menguatkan jiwa Rasulullah s.a.w. Sinuhun dapat merasakan bantuan serta inayat Ilahi tersebut. Tanggungjawab sebagai Rasul adalah elusif dan Rasulullah sebagai seorang anak adam yang sudah karuan akan menghadapi pelbagai cabaran getir dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi impitan, sekatan, cacian, maki hamun malah ancaman nyawa ketimbang kaumnya sendiri Quraisy dan juga berpangkal kalangan Yahudi dan bani adam munafik. Tentulah beliau memerlukan belaian visiun andai penenang kepada semua itu.
  • 2. Bagi mendidik masyarakat hari itu secara beransur-ansur. Ini akan melancarkan mereka lakukan mengerti al-Quran dan menghafaznya serta dapat beramal dengannya berdasarkan peristiwa-peristiwa yang dolan di limbung mereka. Oleh itu mereka dapat mengikis akidah amalan dan adat yang bertentangan dengan Islam secara beransur-ansur. Oleh itu lambat-laun sedikit ianya dapat dihapuskan.
  • 3. Bikin menyesuaikan dengan keadaan yang baharu bertindak iaitu apabila timbul sesuatu masalah di kalangan mereka, turunlah al-Quran menentukan hukum yang sesuai kerjakan menuntaskan kebobrokan tersebut. Contohnya, ayat tentang persoalan roh dan seumpamanya.
  • 4. Buat menunjukkan bahawa sumber al-Quran itu Kalam Sang pencipta SWT amung-mata. Engkau bukan ciptaan Nabi Muhammad s.a.w. alias makhluk lain.

Ayat purwa dan terakhir diturunkan

Kebesaran kedudukan al-Quran dan keagungan wahyu-ajarannya akan dapat merobah spirit manusia, menghubungkan langit dengan bumi, dan dunia dengan akhirat. Pengetahuan mengenai sejarah perundangan Islam ketimbang sumber terdepan iaitu al-Quran akan menggambarkan kepada kita adapun pemeringkatan hukum dan penyesuaiannya dengan keadaan bekas hukum itu diturunkan yang memerlukan per¬bahasan mengenai apa yang pertama dan buncit diturunkan.

Nan pertama diturunkan

Terletak empat pendapat mengenai apakah yang permulaan diturunkan adapun al-Alquran :-

  • i) Jumhur (Pendapat yang paling kecil rajih atau sahih) bersetuju iaitu nan mula-mula diturunkan ialah lima ayat pertama tinimbang Surah Al-‘Alaq berdasarkan riwayat ‘Aisyah yang dicatatkan maka itu Imam Bukhari, Muslim dan al-Hakim kerumahtanggaan kitab-kitab hadith mereka. Aisyah r.a. menyatakan: “Sesungguhnya permulaan tajali datang kepada Rasulullah s.a.w. melalui mimpi yang bersusila di waktu tidur. Mimpi itu jelas dan terang perumpamaan terangnya pagi masa. Kemudian kamu gemar menyendiri dan pergi ke korok Hira’ untuk beribadah bilang malam dengan membawa bekal. Selepas kehabisan bekal, beliau kembali kepada isterinya Khadijah r.a., maka Khadijah kembali membekalinya seperti bekal terdahulu sehinggalah beliau didatangi dengan satu kebenaran (wahyu) di gua Hira’ tersebut, apabila seorang malaikat (Jibril a.s.) datang kepadanya dan mengatakan: “Bacalah!” Rasulullah menceritakan, maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Malaikat tersebut kemudian memeluk-ku sehingga aku merasa plus nafas, kemudian aku dilepaskannya bertepatan merenjeng lidah lagi: “Bacalah!” Maka aku kembali menjawab: “Aku lain sempat mendaras.” Dulu ia memeluk-ku sampai aku rasa sesak nafas dan dilepaskannya sedarun bersabda: “Bacalah!” Aku menjawab: “Aku tidak tahu mengaji.” Maka dia memeluk-ku buat ketiga kalinya sembari berkata: “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Menciptakan manusia dari separuh bakat. Bacalah! Dan Tuhanmu yang Maha Penyayang! Yang mengajar dengan pertautan kalam dan mengajarkan bani adam apa yang tidak diketahuinya”. Setelah berlaku peristiwa itu kembalilah Rasulullah s.a.w. kepada isterinya Khadijah (mengangkut ayat-ayat ini) dengan tubuh menggigil………sehinggalah penutup hadith.” (al-Hadith).

Imam-imam nan tak seperti al-Penengah internal al-Mustadrak, al-Baihaqi intern al-Dala’il dan al-Tabrani dalam al-Kabir menyahihkan ayat tersebut ialah nan pertama diturunkan.

  • ii) Pendapat tidak mengatakan Surah Al-Muddathir yang pertama kali diturunkan beralaskan hadith yang diriwayatkan maka itu Jabir polong ‘Abdullah seorang sahabat. Daripada Serdak Salamah polong Abdul Rahman, kamu berkata: “Aku sudah menyoal kepada Jabir kedelai ‘Abdullah: Yang manakah di antara al-Quran mula-mula diturunkan? Berkelepai menjawab,” يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ “. Aku berkata, “Atau اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ “. Dia Jabir bercakap,”Aku katakan kepada-mu apa yang dikatakan Rasulullah s.a.w. kepada kami: “Sesungguhnya aku berdiam diri di lubang Hira’. Maka ketika jatuh tempo sengap-ku, aku jebluk lalu aku susuri lurah. Aku lihat ke depan, ke belakang, ke kanan dan ke kiri. Habis aku tatap ke langit, mulai-berangkat aku melihat Jibril yang amat menakutkan. Maka aku pulang ke Khadijah. Khadijah memerintahkan mereka buat menyelimuti aku. Mereka pun menutup aku.

Lalu Halikuljabbar menempatkan: ْ يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِر“Duhai orang yang berselimut; bangkitlah, lalu berilah peringatan”.

Mengenai Titah Berkelepai ini, dapatlah disimpulkan iaitu pertanyaan tersebut yakni akan halnya surah yang diturunkan secara penuh. Jabir menjelaskan yang surah Muddathir diturunkan secara munjung sebelum surah Iqra’ selesai diturunkan, karena nan turun pertama sekali tinimbang surah Iqra’ itu hanyalah permulaannya tetapi. Ini diperkuatkan maka itu hadith Serbuk Salamah ketimbang Terkulai-kulai nan terdapat dalam Sahih Bukhari dan Muslim. Jabir bertutur: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. ketika berbicara mengenai putusnya tanzil, beliau menyebut n domestik percakapannya itu, “Sewaktu aku berjalan, aku terdengar kritik dari langit. Kemudian aku angkat kepala-ku, mulai-tiba aku ternampak malaikat yang menentang aku di gua Hira’ duduk di atas kursi antara langit dan bumi, lalu aku pulang dan aku katakan: Selimutkanlah aku! Mereka pun menutup aku. Lalu Halikuljabbar mengedrop ayat, يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ .

Hadis ini menggambarkan peristiwa ini terkemudian ketimbang peristiwa di lubang Hira’, atau al-Muddathir adalah surah yang pertama diturunkan setelah terputusnya wahyu. Dapat disimpulkan ayat pertama untuk kenabian yaitu Iqra’ dan surah pertama cak bagi risalah ialah surah al-Muddathir.

  • iii) Andaian ketiga merupakan berdasarkan satu kenyataan nan diperakukan kepada Ali kedelai Abi Talib, disebut makanya Abi Ishaq daripada Abi Maisarah. Riwayat nan direkodkan oleh al-Wahidi menjuluki: Apabila Rasulullah muncul (bermula gorong-gorong Hira’) dan mendengar suatu suara miring menjerit, “Duhai Muhammad”, Rasulullah terus pulang ke rumah. Waraqah polong Naufal menasihatkan Rasulullah mendengar kepada suara minor tersebut. Maka dari itu itu apabila Rasulullah kemudiannya mendengar suara tersebut, engkau menyahut; Suara miring itu berucap, “Katakanlah, Aku bersaksi sesungguhnya tiada tuhan yang berkuasa disembah melainkan Yang mahakuasa dan Muhammad pesuruh Halikuljabbar dan bacalah:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‘……..” (al-Fatihah: 1-7)

  • iv) Sebahagian ulama tabiin seperti al-Dhahhak polong Muzahim berpendapat ayat pertama ialah Bismillah. Dia menamai ‘Abdullah bin ‘Abbas pertalian merenjeng lidah: Perkara mula-mula yang diturunkan oleh malaikat Jibril a.s. kepada Rasulullah s.a.w. dengan sira mengatakan, “Wahai Muhammad, aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar, Maha Mengerti daripada Syaitan nan dilaknat, dan katakanlah: Bismillahir Rahmanir Rahim (Dengan Nama Allah Nan Maha Pengasih dan Maha Penyayang.)

Al-Qadhi Serbuk Bakar al-Baqillani menamakan hadith ini sebagai munqati’ dalam kitabnya, Al-Intisar. Menurut al-Zarkasyi di dalam kitabnya al-Burhan, sebahagian segara ulama menyatukan hadith riwayat ‘Aisyah dan Jabir dengan menyimpulkan Berkelepai mendengar Utusan tuhan membicarakan keadaan purwa visiun dan engkau mendengar bahagian akibatnya sedang bahagian pertamanya dia tidak mendengar. Makara Terkulai-kulai menyangka surah yang didengarnya yakni nan pertama diturunkan, pada hal bukan. Ibn Hibban dalam sahihnya menyatakan tidak ada persabungan antara kedua hadith tersebut kerana detik turun kepada Rasulullah Iqra’, dia pulang ke apartemen lalu berselimut; kemudian turunlah Surah Al-Muddathir.

Surah-surah tak yang awal diturunkan termasuklah al-Masad (111), al-Takwir (81), al-Ala (87), al-Lail (92) dan al-Fajr. Para ulama kembali mengomongkan ayat-ayat yang permulaan diturunkan beralaskan persoalan atau permasalahan tertentu. Di antaranya dia melibatkan i) Pertama kali mengenai makanan-ayat 145 Surah al-An’am, ayat 145 Surah al-Nahl, ayat 173 Surah al-Baqarah dan ayat 3 Surah al-Ma’idah; ii) Pertama kali tentang minuman- ayat 219 mengenai khamar kerumahtanggaan Surah al-Baqarah, ayat 43 Surah al-Nisa’ dan ayat 90-91 Surah al-Ma’idah; dan iii) Pertama kali mengenai perang iaitu ayat 39 Surah al-Hajj.

Yang anak bungsu diturunkan

Pelbagai pendapat tentang yang terakhir diturunkan tetapi semua pendapat ini tidak mengandungi sesuatu nan dapat disandarkan kepada Rasulullah s.a.w., malah per merupakan ijtihad atau dugaan. Al-Qadhi Serbuk Bakar mengatakan mungkin mereka memberitahu apa nan terakhir kali didengar makanya mereka daripada Rasulullah s.a.w. momen beliau sanding wafat. Antara pendapattersebut ialah:-

  • i. Pendapat Ibn ‘Abbas-banyak riwayat yang dikaitkan dengan Ibn ‘Abbas:
  • a. ‘Amir al-Sha’bi meriwayatkan bahawa ‘Abdullah polong ‘Abbas perhubungan bertutur: “Ayat anak bungsu diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. adalah ayat mengenai riba.” Firman Allah,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

“Wahai orang-orang yang berkeyakinan, bertakwalah kepada Tuhan dan tinggalkanlah geladir riba – yang belum dipungut -.” (al-Baqarah:278).

  • b. Ikrimah meriwayatkan bahawa Ibn ‘Abbas menjuluki: Ayat al-Alquran terakhir diturunkan merupakan,

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ

“Dan peliharalah diri-mu daripada azab yang terjadi sreg satu hari anda semua dikembalikan kepada Halikuljabbar.” (al-Baqarah: 281)

  • c. ‘Abdullah b. ‘Utbah r.a. katanya, ‘Abdullah bin ‘Abbas bercakap kepada saya: “Adakah anda tahu ayat yang terakhir sekali turun? Jawab-ku “tahu” iaitu ِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (Apabila datang pertolongan Halikuljabbar dan kemenangan) (al-Nasr: 1). Berucap Ibnu ‘Abbas: “Kamu benar.”
  • d. Said bin Jubayr mengatakan turunan-hamba allah Kufah berselisih mengenai ayat,

وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

“Dan sesiapa yang mendabih seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya yaitu Neraka Jahanam, kekal dia di dalamnya dan Tuhan berang kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan baginya ikab seksa nan besar.” (Al-Nisa’:93). Saya merodong Ibn ‘Abbas dan bertanyakan ayat ini dan beliau berkata: “Ayat ini adalah ayat anak bungsu diturunkan dan setelah itu tidak ada ayat yang menasakhkan ayat ini.”

  • ii. Pendapat al-Bara bin ‘Azib

Berikut adalah dua kenyataan nan diriwayatkan maka dari itu dia:-

  • a. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: “Surah lengkap terakhir diturunkan merupakan surah Baraah.Bukhari vol 3 Kitab al-Maghazi hadith 4364.
  • b. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: ”Ayat terakhir diturunkan adalah,

يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَة

“Mereka (manusia-sosok Islam umat-mu) meminta fatwa kepada-mu (Wahai Muhammad mengenai ki kesulitan Kalalah). Katakanlah: Allah memberi fatwa kepada engkau di dalam perkara Kalalah itu………(al-Nisa’:176)

  • iii. Pendapat Ubay bin Ka’ab

Yusuf b. Mihran meriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas yang Ubay bin Ka’ab mengatakan irisan ayat al-Quran buncit diturunkan ialah,

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

“Selayaknya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) nan menjadi sangat langka kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang adv amat tamak (inginkan) kebaikan bakal kamu dan dia pula melimpahi perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-turunan yang beriman.” (al-Taubah:12

  • iv. Pendapat ‘Abdullah bin Amru bin al-‘As

Abu Abdul Rahman al-Halabi mendengar ‘Abdullah b. Amru ibarat bertutur: Surah bungsu diturunkan yaitu Surah al-Ma’idah.

  • v. Pendapat ‘Aishah

Jubayr bin Nufayl berkata, “Aku memencilkan menemui ‘Aishah, nan bertanya kepadaku: Adakah kamu mengaji Surah al-Ma’idah? Aku alas kata: Ya. Dia berkata: Inilah Surah terakhir nan diturunkan……”

  • vi. Pendapat Ummu Salamah

Mujahid b. Jabr mengatakan yang Umm Salamah berkata: “Ayat terakhir diturunkan merupakan ayat,

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لأكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ

“Maka Sang pencipta mereka perkenan tahlil mereka (dengan firmanNya): Senyatanya Aku lain akan sia-siakan amal individu-orang yang menderma dari kalangan kamu, sebanding ada lelaki alias dayang……..” (al-Nisa:195)

  • vii. Pendapat ‘Umar al-Khattab

Abu Sa’id al-Khudry meriwayatkan daripada ‘Umar al-Khatab yang memberitahu ayat ragil diturunkan yaitu pengharaman riba’ (al-Baqarah:275) dan Rasulullah s.a.w. wafat bilang hari pasca- itu dan perkara pangku’ tersebut tidak tertinggal minus penjelasan.

  • viii. Pendapat Mu’awiyah bin Abi Sufiyan

‘Amr Qais al-Kufi menanggali Mu’awiyah mengatakan ayat berikut bak ayat bontot diturunkan,

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

“Katakanlah (wahai Muhammad): Sememangnya aku hanyalah seorang manusia sebagai halnya beliau, diwahyukan kepada-ku bahawa Tuhan dia hanyalah Sang pencipta Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang berketentuan dan berharap akan persuaan dengan Tuhannya, hendaklah dia melakukan dedikasi yang soleh dan janganlah beliau mempersekutukan sesiapapun kerumahtanggaan ibadatnya kepada Tuhannya.” (al-Kahfi:110)

Takdirnya kita menganalisis pendapat-pendapat di atas, kita akan menghadapi kesukaran bikin menentukan ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah disebabkan perbezaan pendapat tersebut. Walau bagaimanapun kita boleh membuat rumusan beralaskan logik;

  • i. Ayat 275 hingga 281 surah al-Baqarah nampaknya diturunkan bersama kerana ayat ini membahas persoalan riba’ dan hukum berkaitannya. ‘Umar dan ‘Abdullah Ibn ‘Abbas mengatakan ayat riba adalah ayat terakhir diturunkan boleh dikatakan tepat memandangkan Rasulullah wafat 9 hari setelah ayat ini diturunkan sebagaimana yang diriwayatkan maka dari itu Sa’id kedelai Jubayr dan Ibn Jurayj mengenai ayat 281, surah al-Baqarah.
  • ii. Pandangan Ibn ‘Abbas adapun ayat 93 surah al-Nisa’ ialah tentang ayat terakhir berhubung pembunuhan koteng Mukmin, bukannya ayat ragil al-Alquran. Manakala pendapatnya akan halnya surah al-Nasr bukan menjadi keburukan. Surah al-Nasr peluang merupakan surah pendek nan terakhir diturunkan, sementara surah al-Baraah merupakan surah tahapan yang terakhir diturunkan. Ini enggak bercanggah dengan pandangan ‘Aishah dan Ibn ‘Amr yang mengatakan surah al-Ma’idah merupakan surah penuh bungsu diturunkan. Mereka bertujuan surah terakhir mengenai perkara halal dan haram.
  • iii. Pandangan al-Bara tentang ayat 176 surah al-Nisa’ bagaikan ayat pengunci turun ialah ayat pengunci adapun faraid. Apa yang diriwayatkan oleh Ubay kacang Ka’ab mengenai ayat 128 hingga 129 surah al-Taubah adalah sebahagian daripada surah tersebut yang diturunkan secara keseluruhan sebagai surah strata yang terakhir diturunkan. Riwayat Umm Salamah pula bukannya mengenai ayat buncit sahaja makin kepada jawapan kepada soalan beliau kepada Rasulullah mengenai takhta wanita internal Islam. Penglihatan Mu’awiyah lagi jelas merujuk kepada yang terakhir diturunkan di Mekah mengikutsertakan surah al-Kahfi termasuk ayat terakhirnya.

Kesimpulannya, Surah al-Taubah sebagai surah tinggi anak bungsu turun; Surah al-Nasr surah pendek terakhir turun; dan ayat 275 setakat 281 Surah al-Baqarah merupakan ayat terakhir diturunkan.


Sejarah pengumpulan dan kodifikasi al-Qur’an

Al-Qur’an diturunkan kepada Utusan tuhan Muhammad s.a.w. melalui beberapa cara iaitu:

  • Roh kudus memasukkan ke lubuk hati Syah dalam keadaan Baginda tidak melihat apa-segala, hanya Baginda berasa bahawa petunjuk itu congah dalam hatinya.
  • Malaikat memperlihatkan dirinya bagaikan seorang adam dengan mengucapkan ayat kepada Kaisar sehingga Baginda benar-bermoral bisa memahfuzkan ayat yang diturunkan itu.
  • Ajaran datang kepadanya berserta obstulen loceng. Ini adalah cara nan paling berat dihadapi oleh Sultan sehingga keadaan emir dulu panas sungguhpun detik itu cuaca sangat sejuk.
  • Roh kudus memperlihatkan dirinya yang sebenar sepertimana yang dialami oleh Baginda bertepatan turunnya ayat surah al-Muzammil.

Sejarah penurunan al-Quran sekali lagi terbahagi kepada tiga peringkat iaitu:

  • Sang pencipta memangkalkan al-Quran ke Luh Mahfuz secara sekali gus bukannya secara beransur-ansur. Firman Almalik privat surah al-Buruj ayat 21 – 22 yang berujud: “Bahkan segala yang didustakan mereka itu yakni al-Quran yang mulia, yang tersimpan dalam Luh Mahfuz.”
  • Bersumber Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia sekali lagi diturunkan sekali gus. Firman Allah SWT dalam surah ad-Dukhan ayat 3 maksudnya:

“Sesungguhnya Kami mutakadim mengedrop al-Alquran di lilin batik yang penuh keberkatan.”

Firman-Nya lagi dalam surah al-Qadar ayat 1 nan bermaksud:

“Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran pada malam al-Qadr.”

Firman-Nya lagi dalam surah al-Baqarah ayat 185 maksudnya:

“Bulan Bulan pahala yang diturunkan padanya al-Quran.”

  • Turun dari langit mayapada kepada Nabi saw melalui sangkut-paut Jibril terbit tanggal 17 Ramadan .

Firman Allah dalam surah as-Syura ayat 192-195 maksudnya:

“Dan sesungguhnya al-Quran itu sungguh-sungguh diturunkan oleh Tuhan semesta alam, dibawa turun maka dari itu Ar-Ruhul Amin (Jibril) ke intern hatimu (Muhammad saw) meski ia menjadi salah sendiri di antara makhluk yang menjatah peringatan dengan bahasa Arab nan jelas.”

Setiap ayat yang dibawa maka dari itu Roh kudus dihafaz oleh Nabi SAW kemudian baru dibacakan kepada sahabat. Nabi saw menghafaznya tekun bimbang jika tercecer mulut tertentu ataupun huruf tertentu.

Baginda mengulangi bacaan ketika Qiamullail(bangun lilin lebah) dan solat. Setiap tahun sekali Nabi SAW ditasmi (mendengar dan mengedit) bacaannya oleh Jibril(Angel Gabriel) n domestik bulan Ramadan secara bertadarus.

Puas akhir atma Yamtuan, Jibril mentasminya sebanyak dua mana tahu.

Sahabat berusaha dan bermati-mati menghafaz dan mempelajari serta memahaminya dengan menjauhi kenikmatan tidur dan rehat. Sebagaimana Rasulullah saw, sahabat turut memanfaatkan masa malam mereka untuk memantapkan hafalan mereka.

Di antara huffaz(penghafaz/ penghafal Al-Quran) terkenal ketimbang sahabat iaitu empat orang Khulafa Ar-Rasyidin (Abuk Bakar al-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman al-Affan dan Ali bin Abi Talib), Talhah, Ibnu Mas’ud, Huzaifah, Abu Hurairah, Ibnu Omar, Ibnu Abbas, (Ai’yamtuan dan Hafsah){isteri Rasullullah).

Termasuk daripada hamba allah-bani adam Ansar(penduduk bawah Kota Madinah) sebagaimana Ubai bin Ka’ab, Muaz bin Giri, Zaid kacang Thabit, Abuk Darda’ dan Anas bin Malik.

Pada masa sepadan, Nabi SAW melantik beberapa sahabat ibarat penulis ilham.

Mereka menulisnya perumpamaan salah satu teori pembelajaran berkesan setiap kali nubuat terban perumpamaan suplemen kerumahtanggaan hafalan supaya tak hilang semacam itu doang.

Di antara dabir itu ialah empat Khulafa’ Ar-Rasyidin, Muawiyah kedelai Abu Sufian, Khalid bin al-Walid, Ubai kacang Kaab dan Zaid bin Thabit.

Penulisan pada perian itu hanya dibuat diatas jangat kusen,batuan,kulit haiwan dan kain-kain sahaja berikutan plano belum diketemukan.

Lega perian itu iaitu sewaktu Rasulullah SAW masih hidup, ayat al-Quran enggak dihimpunkan dalam satu mashaf(bacaan sempurna nan berbuku).

Ini disebabkan kepada bilang faktor iaitu:

  • Enggak ada faktor nan membolehkan untuk dikumpul satu mashaf ketimbang fasilitas penulisan, sedangkan sedarun itu ada ramai huffaz(penghafal Al-Quran) dan qurra’(pembaca Al-Quran).
  • Ada di antara ayat yang diturunkan itu nasikh dan mansukh(hukum atau ayat nan bertukar disebabkan perkara tertentu).
  • Ayat al-Quran tidak diturunkan sekali gus, tetapi beransur-ansur.
  • Setiap ayat yang jatuh ialah atas satu-satu faktor, sebab dan peristiwa.

Lega zaman Saidina Abu Bakar menjadi khalifah ramai huffaz antap kerumahtanggaan peperangan Yamamah iaitu hampir 70 orang.

Lalu Saidina Umar mencadangkan kepada Saidina Bubuk Bakar supaya dihimpunkan helaian ayat-ayat Al-Alquran nan ditulis berasingan sebelumnya kerana mangut akan kehilangannya dengan sebab kematian huffaz dan qurra’.

Puas semula ia ragu-ragu kerana Nabi SAW enggak rangkaian melakukannya dan takut seandainya berlaku perubahan ayat atau persilihan ayat al-Quran.

Setelah dibincang dengan teliti, atas alasan maslahah dan menyedari bahawa ia adalah satu interelasi yang paling agung bikin memudahkan menghafaznya serta menggelikan daripada hilang dan luput, maka Saidina Abu Bakar bersetuju cak bagi dikumpulkan ayat al-Quran itu.

Maka dipanggil beberapa huffaz dan penulis visiun zaman Nabi saw yang masih hidup antaranya Zaid bin Thabit bagi meneruskan usaha penulisan al-Alquran.

Al-Quran kemudian ditulis maka dari itu Zaid hasil akumulasi tinimbang lembaran yang ada dan karenanya diikat kemas, tersusun turutan ayatnya sebagaimana yang ditetapkan oleh Rasulallah SAW.

Mashaf ini diserahkan kemudiannya kepada Saidina Abu Bakar. Selepas kewafatannya, diserahkan pula kepada Saidina Umar al-Khattab.

Selepas sira wafat, mashaf itu dipindahkan ke rumah Hafsah, isteri Rasulullah SAW yang juga anak asuh Saidina Umar sehingga ke saat reklamasi dan penyusunan Al-Quran pada zaman Khalifah Uthman.

Apabila main-main perlawanan dari ki perspektif bacaan ayat Al-Alquran (disebabkan kemunculan mantra Qiraat yang mutakadim diizinkan Utusan tuhan Muhammad sebelumnya), ia risikonya menguati kepada tindakan Khalifah Uthman cak bagi membukukan Al-Quran. Maka dibentuk suatu jawatankuasa penyelaras kerumahtanggaan propaganda membukukannya.

Pada peringkat awal,jawatan kuasa penyelaras Al-Alquran itu sudah membukukan sebanyak 6 buah naskah Al-Quran iaitu untuk dipegang maka itu Khalifah Uthman bin Affan seorang,naskah dihantar ke Daerah tingkat Basrah,naskah kepada ii kabupaten Kufah dan daerah tingkat Syam serta sebuah naskah ke ii kabupaten Madinah Al-Munawwarah dan sebuah sekali lagi ke kota Makkah Al-Mukarramah.Manakala,kemudiannya diciptakan 2 buah naskah khas yang disalin terus dari naskhah Khalifah Saidina Uthman bin Affan bakal karier Sheikh Umar Dany dan Sheikh Abu Daud Sulaiman bin Najah.Dua arsip baharu itu cuma digunakan tatkala timbulnya perselisihan berkenaan teks salinan sebenar Kitab suci Al-Quran, serta membetuli akan syak wasangka dalam mashaf Al-Quran heksa- biji pelir sama dengan yang dinyatakan diatas, akibat timbul berpunca perbezaan sebutan dan periwayatan imam-imam Qiraat.

Mashaf Uthmani yang asli yang dipegang oleh Khalifah Uthman sendiri serta 2 buah kitab nan disalin darinya sebenarnya ditulis dan disalin mengikut ejaan dan sebutan Arab Quraisy yang tepat mengikut referensi Nabi Muhammad selaku sendiri nan berbangsa Arab Quraisy.Ini bisa dibuktikan dengan penulisan dan pembarisan ayat-ayat Al-Quran mashaf Uthmani itu sendiri yang diriwayatkan maka itu Hafs kedelai Sulaiman ibn Mughairah Al-Asadi Al-Kufi menurut bacaan Asim bin Abi Najud Al-Kufi At-Taabie ketimbang Abi AbdilRahman Abdillah kedelai Habibi Sulami daripada Uthman bin Affan, Ali bin Abi Thalib, Zaid bin Sabith dan Ubai bin Kaab dan hasilnya daripada Muhammad bin Abdullah(Nabi SAW).

Manakala cara membarisnya lagi yakni diambil daripada apa nan sudah diakui kesahihannya makanya para Ulama seperti nan dibandingkan kerumahtanggaan Kitab “At-Tarazu Ala Dhabtil Kharazi” gubahan Pater At-Tanassi dengan mengambil cap-tanda Al-Khalil bin Ahmad dan Para pengikut tinimbang dok(Masyariqah) Awam Al-Quran,gantian daripada isyarat nan disepakati oleh orang Andalusia(di Spanyol) dan orang-orang Maghribi.

Akhirnya terhasillah apa yang dinamakan Mashaf Uthmani hasil penggemblengan tenaga oleh Zaid kedelai Thabit sebagai ketua, Abdullah kedelai Zubair, Said kacang Ash dan Abdul Rahman bin Harith bin Hisyam.

Kesannya mashaf Uthmani itu bertebaran ke seluruh dunia yang menjadi panduan umat Selam yang paling utama sebatas hari ini.

Katebelece:
Walaupun Al-Quran yang telah distandardkan mengikut resam mashaf Uthmani masa ini, hanya masih ada lagi saki nampan kitab-kitab Suci Al-Quran mengikut resam yang berlainan seperti Al-Quran Muhammad (Quranul Majid), Mashaf Madinah dan lain-enggak. Peristiwa ini disebabkan Al-Quran tersebut diselaraskan dengan bacaan sesuatu pegangan imam Qiraat (Pastor-padri Syatibi) yang singularis ,tak mengikut piawai bacaan Arab Quraisy yang dipersetujui bersama. Namun serupa itu ayat-ayat Al-Alquran dalam teks resam nan lain bermula mashaf Uthmani enggak memungkiri akan ayat-ayat dan maksud Al-Alquran itu, cuma mungkin berlainan dari segi tanda deret akibat dari sebutan yang diriwayatkan oleh imam-imam Qiraat yang berlainan.

Nota


  1. ^


    Lugu-ur-Rahman al-Mubarkpuri (1995). “In the Shade of the Message and Prophethood”.
    Ar-Raheeq Al-Makhtum
    (jangat persisten)
    (dalam bahasa Inggeris). Riyadh: Maktaba Dar-us-Salam. m/s. 68–72.


Rujukan

  • Abuyusoef Hashim Othman Al-Maranji. Penurunan Al-Alquran (Nuzul Al-Quran) 19 September 2007.
  • M. M. Azami (2003).
    The History of the Qur’anic Text from Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments. UK Islamic Academy.

Pautan asing

  • (Inggeris)
    Bagaimana kita sempat Al-Quran tidak berubah? Laman lostislamichistory.com



Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_al-Quran

Posted by: gamadelic.com