Shalat Sunnah Rawatib 12 Rakaat

rawatib.PNG


Soalan:

Apakah solat-solat sunat rawatib yang muakkad?


Jawapan:

Alhamdulillah, pujian dan terima kasih kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terevaluasi buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Utusan tuhan SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga perian kesudahan.

Solat sunat rawatib adalah solat-solat sunat yang didirikan sebelum ataupun selepas solat fardhu lima waktu. Hikmah pensyariatannya yakni lakukan menyempurnakan segala kekurangan berbarengan mengerjakan solat fardhu, seperti tak mendalam atau lain mentadabbur ayat-ayat nan dibaca. (Rujuk
Hasyiyah al-Bujairimi ‘ala al-Khatib, 1/413-414)

Solat rawatib sebelum solat fardhu dikenali sebagai solat sunat
qabliyah, manakala solat rawatib yang setelah solat fardhu pun dikenali seumpama solat
ba’diyah.

Solat potong kulup rawatib ini sekali lagi terbahagi kepada
mu’akkad
(ditekankan) dan
ghairu mu’akkad
(tidak ditekankan). Adapun adapun kuantitas rakaat solat rawatib yang
mu’akkad, sudah tsabit hadith nan diriwayatkan oleh Ummu Habibah R.’Anha yang menguraikan terletak dua belas rakaat solat Rawatib sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW:

مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يُصَلِّي لِلَّهِ كُلَّ يَوْمٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً تَطَوُّعًا غَيْرَ فَرِيضَةٍ إِلاَّ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ.


Maksudnya:
Tidaklah seorang hamba Muslim mengerjakan solat kerana Halikuljabbar SWT dalam satu tahun dua belas rakaat misal tathawwu’ dan bukan fardu, melainkan Allah SWT akan menjagakan untuknya sebuah rumah di syurga.

Sahih Muslim (728)

Privat hadith yang bukan dijelaskan pula perincian solat-solat yang berjumlah dua belas rakaat seperti yang disebut dalam hadith di atas. Ketimbang Ummu Habibah R.’Anha, sira mengomong bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ صَلَّى فِي يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي الْجَنَّةِ أَرْبَعًا قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْفَجْرِ.


Maksudnya:
Barang siapa nan mengerjakan solat (potong kulup) sebanyak dua belas rakaat dalam sehari semalam kelak akan dibangunkan untuknya sebuah flat di syurga. Dua belas rakaat itu ialah catur rakaat sebelum solat Zohor, dua rakaat setelah solat Zohor, dua rakaat setelah solat Maghrib, dua rakaat setelah solat Isyak dan dua rakaat sebelum solat Subuh.

Tuanku Tirmidzi (380) dan Sinuhun Ibn Majah (1196)

Melalui riwayat Anak lelaki ‘Umar R.A pula menunjukkan kuantitas rakaat solat rawatib yaitu sepuluh. Beliau bersuara:

حَفِظْتُ مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ فِي بَيْتِهِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ فِي بَيْتِهِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الصُّبْحِ.


Maksudnya:
Aku telah menghafaz (menjaga) bersumber Nabi SAW mengenai sepuluh rakaat (iaitu solat sunat) iaitu dua rakaat sebelum solat Zohor dan dua rakaat sesudahnya, dua rakaat sesudah solat Maghrib di rumahnya, dua rakaat selepas solat Isyak di rumahnya dan dua rakaat sebelum solat Subuh.

Sahih al-Bukhari (1180)

Dari sini dapat kita fahami bahawa Rasulullah SAW perhubungan mengamalkan kedua-dua jumlah rakaat iaitu dua belas mahupun sepuluh rakaat solat sunat rawatib. Perbezaan tersebut adalah disebabkan oleh perbezaan jumlah rakaat ketika melaksanakan solat qabliyah Zohor.

Para cerdik pandai Syafi’iyyah umumnya mutakadim memilih rukyat bahawa qada dan qadar rakaat rawatib yang mu’akkad ialah sebanyak 10 rakaat. Ini sama dengan yang termaktub privat Matan Zubad ibn Ruslan, iaitu antara matan asasi dalam fiqh mazhab Syafi’e:

ثنتان قبل الصبح، والظهر كذا…… وبعده، ومغرب، ثم العشا

Maka kita simpulkan di sini solat-solat sunat rawatib yang mu’akkad ialah:

  1. Dua rakaat sebelum Subuh
  2. Dua ataupun empat rakaat sebelum Zohor
  3. Dua rakaat (berasal empat rakaat) selepas Zohor
  4. Dua rakaat pasca- Maghrib
  5. Dua rakaat selepas solat Isya’ (Al-Taqrirat al-Sadidah, keadaan. 284 dan
    Matla’ al-Badrain, 1/132)


SOLAT RAWATIB GHAIRU MU’AKKAD

Solat potong kulup rawatib yang tidak mu’akkad pula merupakan:

  1. Dua rakaat terakhir (berasal empat rakaat) sebelum Zohor
  2. Dua rakaat ragil (dari catur rakaat) selepas Zohor
  3. Empat rakaat sebelum Asar
  4. Dua rakaat sebelum Maghrib
  5. Dua rakaat sebelum Isya (Rujuk
    Al-Taqrirat al-Sadidah, peristiwa. 285 dan
    Matla’ al-Badrain, 1/132-133)

Dalil disyariatkan solat-solat tersebut yaitu keumuman perkataan nabi Rasulullah SAW:

بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ ثَلاَثًا لِمَنْ شَاءَ.


Maksudnya:
Di antara setiap dua seruan salat (iaitu seruan salat dan iqamah) ada solat (khitan) – Baginda mengulanginya hingga tiga kali- bagi yang menghendakinya.

Normal al-Bukhari (624)

Di samping itu terdapat lagi hadis khusus yang meriwayatkan anjuran buat mengerjakan solat qabliyah Asar sebanyak catur rakaat. Daripada Ibnu ‘Umar R.A, Rasulullah SAW bersabda:

رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً صَلَّى قَبْلَ الْعَصْرِ أَرْبَعًا.


Maksudnya:
Allah SWT mengasihi sosok yang mengerjakan solat empat rakaat sebelum Asar.

Sinuhun Tirmidzi (430)

Berkaitan solat qabliyah Maghrib pula, mutakadim diriwayatkan daripada Anas bin Malik R.A, kamu berkata:

كَانَ الْمُؤَذِّنُ إِذَا أَذَّنَ قَامَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْتَدِرُونَ السَّوَارِيَ حَتَّى يَخْرُجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُمْ كَذَلِكَ يُصَلُّونَ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْمَغْرِبِ وَلَمْ يَكُنْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ شَيْءٌ.


Maksudnya:
Galibnya apabila muadzdzin (tukang azan) mengumandangkan azan, maka para sahabat Nabi SAW menggermang dan segera menghinggapi tiang-tiang (buat dijadikan sutrah) sampai Nabi SAW keluar semenjana mereka dalam peristiwa demikian. Mereka solat dua rakaat sebelum (qabliyah) Maghrib. Tiada (yakni jarak musim yang singkat) sesuatu di antara seruan salat dan iqamah.

Lazim al-Bukhari (625)

Begitu pun dengan solat sunat qabliyah Isya’ disyariatkan melintasi sabda Syah SAW:

بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ ثَلاَثًا لِمَنْ شَاءَ.


Maksudnya:
Di antara setiap dua azan (iaitu azan dan iqamah) suka-suka solat (potong kulup) – Sultan mengulanginya hingga tiga mana tahu- buat nan menghendakinya.

                                                                                  Protokoler al-Bukhari (624) (Menyuruti
Hasyiyah Bujairimi ‘ala al-Khatib, 1/415)


Kesimpulan

Tuntasnya, suratan rakaat solat khitan rawatib nan mu’akkad ialah 10 rakaat, manakala nan tidak mu’akkad pula ialah 12 rakaat sebagai halnya nan sudah lalu dijelaskan di atas. Namun yang terbaik adalah kita perbanyakkan solat sunat semampu mungkin sonder beranggapan samada beliau mu’akkad maupun lain.

Wallahu a’lam.

Source: https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2993-al-kafi-1029-solat-sunat-rawatib-yang-mu-akkad-dan-tidak-mu-akkad

Posted by: gamadelic.com