Rasulullah Saw Wafat Pada Tahun

Muhammad Kacang Abdullāh

مُحَمَّد بِن عَبْد الله

Muhammad2.png

Tera Muhammad privat seni khat.

Kelahiran

Muhammad bin Abdullah

12 Rabiulawal Masa Gajah (20 April 571)

Mekkah, Semenanjung Arab (sekarang Arab Saudi)

Meninggal dunia 8 Jun 632

Madinah, Jazirah Arab (kini Arab Saudi)

Sebab kematian Sakit (demam panas)
Dikebumikan Peristirahatan terakhir محمد كان آخر نبي di Masjid Nabawi, Madinah
Tanda bukan Al-Amin, As-Saadiq, Rasul Allāh dan Serdak al-Qasim
Terkenal kerana Islam
Pasangan
  • Khadijah binti Khuwailid (595-619)
  • Saudah binti Zam’ah (619-632)
  • Aisyah binti Abu Bakar Al-Siddiq (619-632)
  • Hafsah binti Umar Al-Khattab (624-632)
  • Zainab binti Khuzaimah (625-627)
  • Zainab binti Jansyin (627-632)
  • Juwairiah binti Al-Harith (628-632)
  • Ramlah binti Abu Sufian (628-632)
  • Hindun binti Abi Umaiyah (629-632)
  • Raihanah binti Zaid (629-631)
  • Safiyah binti Huyay (629-632)
  • Maimunah binti Al-Harith (630-632)
  • Maria al-Qibtiyyah (630-632)
Ibu bapa Ayah:
Abdullah bin Abdul Muttalib
Ibu:
Āminah bt Wahab
Saudara Ahlul Kuplet

Muhammad bin Abdullah
(Arab/Jawi:
مُحَمَّد بِن عَبْد الله;
disebut
[mʊħɑmmæd]

(Speaker Icon.svg
tangkap suara)

) (570 M-8 Jun 632 M)[1]
yakni pemimpin agama, sosial, dan politik Arab serta pengasas agama Islam.[2]
Baginda merupakan nabi dan rasul yang didalam Selam.[3]
Bertambah dikenali laksana
Muhammad
(Arab/Jawi: محمد) atau
Nabi Muhammad
(Arab/Melayu: نَبِي مُحَمَّد), ratu pun adalah pemimpin yang menyatukan Semenanjung Arab kepada suatu tatanegara di sumber akar kepimpinan Islam.[4]
Muhammad dianggap oleh umat Islam sebagai pemulih keagamaan monoteistik petunjuk nabi-rasul terdahulu yang dibawa oleh Nabi Maskulin, Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan nabi-utusan tuhan yang bukan.[5]
[6]
[7]
[8]

Dilahirkan di Makkah, Semenanjung Arab,[9]
[10]
baginda yaitu anak asuh yatim piatu sejak kecil pun dimana baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muttalib polong Hasyim dan seterusnya bapa tali pusar aji, Abuk Talib kedelai Abdul Muttalib. Baginda juga pernah berkreasi sebagai pengembala kambing dan saudagar serta perkahwinan pertamanya yaitu ketika berusia 25 masa dimana baginda sudah bernikah dengan Khadijah binti Khuwailid (40 waktu). Keluarga yang dipertuan mengamalkan ajaran hanif nan dibawa dari Nabi Ibrahim AS. Ketika Muhammad berusia 40 tahun, paduka tuan mutakadim mengakuri wahyu yang pertama tinimbang Allah SWT melintasi malaikat Jibril (malaikat yang setinggi menyampaikan wahyu Almalik kepada 5 sosok Nabi Ulul Azmi) saat sedang berlimpah di Gua Hira. Tiga masa setelah kejadian itu, baginda mula berdakwah secara melangah kepada penduduk Makkah dengan mengatakan “Tuhan itu Esa” dan hendaklah mengasihkan diri sepenuhnya kepada Allah (secara harfiahnya membawa maksud Islam) dan beliau adalah suatu cara semangat (الدين
ad-Din) yang diterima Almalik sahaja.

Muhammad menerima sejumlah hamba allah penyanjung pada awalnya yang terdiri daripada pelbagai golongan. Tajali nan dibawa oleh baginda berbintang terang tentangan yang hebat dalam kalangan penduduk Makkah malahan mereka dilayan dengan teruk dan zalim. Oleh itu, Muhammad sudah lalu menghantar beberapa orang pengikutnya ke Habsyah pada 614 M sebelum emir dan pengikutnya enggak di Makkah berhijrah ke Madinah (dahulu dikenali sebagai Yathrib) pada tahun 622 M. Peristiwa penghijrahan Muhammad itu menandakan pertama cak bagi kalendar Islam atau takwim Hijrah. Di Madinah, Muhammad sudah mengesakan semua suku suku bangsa dibawah Piagam Madinah. Selepas bertelingkah dengan warga Makkah selama 8 tahun, baginda membawa 10,000 pengikutnya ke Makkah serta membukanya. Muhammad dan para pengikutnya sudah lalu memberantas patung berhala yang terdapat di Makkah.[11]
Pada tahun 632 M, bilang rembulan selepas محمد كان آخر نبي Haji Wida ataupun Haji Perpisahan, Muhammad telah jatuh sakit lalu wafat. Ketika kematiannya, dempang seluruh Ancol Arab ki berjebah di bawah naungan Islam (6 Mei 570M maupun lagi 20 April/26 April 571M).

Wahyu yang dikhabarkan oleh Utusan tuhan Muhammad sampai kewafatannya mewujudkan ayat-ayat Al-Quran, dianggap oleh umat Islam misal kata-prolog Tuhan yang lain berubah, yang merupakan pangkal bagi agama Islam. Selain Al-Quran, petunjuk dan amalan Nabi Muhammad (sunnah), nan ditemui internal perkataan nabi dan berma (biografi), lagi dipegang dan digunakan sebagai sendang hukum Islam (Hukum).

Kehidupan

[sunting
|
sunting sumber]

Waktu kanak-kanak dan sukma mulanya

[sunting
|
sunting sumber]

Tempat kelahiran Nabi Muhammad. Apartemen itu dijadikan masjid, yang kemudiannya dirobohkan, dan kemudian Perpustakaan Makkah Al-Mukarramah dibina di atas runtuhannya pada tahun 1951.
[12]

Muhammad[13]
dilahirkan di kota Mekah[14]
kira-asa tahun 570[15]
dan musim lahirnya dipercayai sreg rembulan Rabi’ al-awwal.[16]
Sri paduka tergolong internal puak Bani Hasyim, sebahagian daripada tungkai Quraisy, yang adalah salah satu keluarga terkemuka Mekah.[17]
[18]
Masa kelahiran Muhammad yakni bersamaan dengan Tahun Gajah, yang dinamakan sempena percubaan pemusnahan kota Mekah nan gagal pada tahun itu oleh Abrahah, pangeran Yaman, dimana tenteranya menggunakan gajah seumpama senjata.[19]
[20]
[21]
Sejumlah sarjana abad ke-20 telah mencadangkan hari yang berbeza, seperti 568 atau 569.[22]

Bapa Muhammad, Abdullah, meninggal hampir heksa- bulan sebelum Muhammad dilahirkan.[23]
Sejurus selepas kelahiran, emir dihantar cak bagi lewat bersama keluarga Badwi di padang pasir, kerana roh gurun dianggap makin sihat untuk bayi.[24]
Muhammad tinggal bersama ibu angkatnya, Halimah binti Abi Dhuayb, dan suaminya sehingga engkau berumur dua tahun. Pada usia enam tahun, Muhammad kehilangan ibu kandungnya Amina kerana sakit dan menjadi yatim piatu.[24]
[25]
Bagi dua tahun berikutnya sehingga dia berumur lapan periode, Muhammad bernas di bawah jagaan datuk sebelah bapanya Abd al-Muttalib, berpokok puak Bani Hasyim sehingga kematiannya. Sira kemudian berharta di asal jagaan bapa saudaranya Abu Talib, bos mentah Bani Hasyim.[26]

Biara Bahira di Bushra, Syam.

Pada musim remajanya, Muhammad menemani bapa saudaranya dalam perjalanan perdagangan ke Syria cak bagi menimba pengalaman intern perdagangan komersial.[27]
Momen Muhammad berusia sama cak semau 9 atau 12 tahun semasa mengiringi kafilah manusia Mekah ke Syria, mereka melewati seorang pendeta bernama Buhaira (ikut dikenali dengan nama Bahira),
[28]
nan merupakan seorang tukang kitab Injil. Buhaira dikatakan mutakadim menilik kenabian Muhammad.
[29]
Sira melihat dan merenung pada Muhammad lewat dia mengomong kepada Abuk Talib:

Kembalilah anak asuh saudaramu ke negerimu dan waspadalah terhadapnya terhadap orang-orang Ibrani, kerana demi Allah, jika mereka melihatnya atau mengetahui orang yang Saya tahu, mereka akan membuatnya menderita, kerana dia akan memiliki hubungan nan besar dengan anak asuh saudaramu, nan kami dapati internal buku kami dan apa yang kami warisi daripada nini moyang kami.

—Buhaira

Sedikit yang diketahui adapun Muhammad semasa zaman mudanya kerana siaran yang ada adalah berpecah-belah, menjadikannya musykil lakukan memisahkan memori daripada legenda.[30]
Merupakan diketahui bahawa baginda menjadi sendiri musafir dan “terkebat kerumahtanggaan perdagangan antara Lautan Hindi dan Laut Mediterranean.”
[31]
Disebabkan makanya akhlaknya, yamtuan beruntung gelaran “al-Amin” (Bahasa Arab: الامين), yang bermaksud “setia, amanah” dan “al-Sadiq” yang bermaksud “jujur”
[32]
dan dicari sebagai penimbang saingan nan tidak sukar sisi.[33]
[34]
[35]
Reputasinya menganjur lamaran daripada Khadijah, sendiri ahli perniagaan nan berjaya, pada tahun 595. Muhammad bersetuju untuk berkahwin dan perkahwinan tersebut yakni perkahwinan yang membahagiakan.
[31]
Khadijah adalah wanita permulaan yang dikahwini oleh Muhammad dan baginda tidak berkahwin dengan wanita lain sehingga Khadijah meninggal manjapada.[36]

Sejumlah tahun kemudian, menurut riwayat yang dikumpul oleh pandai sejarah Ibn Ishaq, Muhammad terlibat dengan kisahan tentang peletakkan Hajar Aswad di dinding Kaabah plong 605 masihi. Hajar Aswad, objek lugu, mutakadim dikeluarkan semasa pengubahsuaian Kaabah. Para pemimpin Mekah tidak bisa bertolak angsur dengan golongan mana yang harus mengembalikan Hajar Aswad ke tempatnya. Mereka memutuskan lakukan meminta adam seterusnya yang nomplok melampaui pintu untuk membuat keputusan itu; lanang itu ialah Muhammad yang berusia 35 tahun. Peristiwa ini berlaku panca tahun sebelum wahyu pertama maka dari itu Jibril kepadanya. Prabu meminta tiras dan meletakkan Hajar Aswad di tengahnya. Pemimpin-pemimpin partai memegang ki perspektif kain dan bersama-sama membawa Hajar Aswad ke tempat yang betul, kemudian Muhammad meletakkan batu itu. Tindakan tersebut sudah lalu memuaskan semua pihak.[37]
[38]

Purwa al-Quran

[sunting
|
sunting sumber]

Gua Hira tempat pertama boleh jadi Muhammad memperoleh wahyu.

Apabila Muhammad mencapai usia 40 waktu, kaisar kerap berziarah gua Hira di Jabal al-Nur setiap waktu,[39]
dan baginda akan membawa bekal bersamanya[40]
bikin lalu di sana sepanjang sebulan penuh untuk beribadah dan bertafakur.[39]
Umat ​​Islam berkepastian bahawa sreg satu malam hari Isnin 21 Bulan puasa (bersamaan 10 Ogos 610),[41]
momen syah semenjana bertafakur di Gua Hira, Malaikat Rohulkudus menumpu Muhammad. Jibril membangkitkannya dan mengemukakan visiun Allah di telinganya. Baginda diminta mendaras. Sinuhun menjawab, “Saya tidak tahu mengaji”. Jibril mengulangi tiga kali menanyakan Muhammad untuk membaca tetapi jawapan aji tetap setara. Akhirnya, Jibril berkata:[42]


“Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan turunan bersumber segumpal talenta. Bacalah, dengan keunggulan Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (batik, membaca). Dia mengajarkan kepada makhluk apa yang tak diketahuinya.”

Ayat-ayat Alquran nan pertama diturunkan oleh malaikat Rohulkudus ialah pertama Surah al-Alaq. Muhammad berasa ketakutan setelah mendapat wahyu pertamanya. Sehabis pulang ke flat, Muhammad diberi dukungan dan kata-kata semangat maka dari itu Khadijah dan sepupunya yang beragama Nasrani, Waraqah bin Nawfal[43]. Baginda timbrung khuatir orang bukan akan menganggapnya bak sosiopat.[44]
Tajali permulaan itu diikuti maka itu ular-ular selama tiga tahun[45]
yang dikenali sebagai fatra[46]
dan Muhammad merasa tersentuh perasaan selama tempoh tersebut. Apabila ajaran berterusan, ia mendapat nyawa dan diperintahkan bagi mulakan dakwah: “Tuhanmu tak meninggalkanmu, dan Dia juga tidak marah kepadamu.”[47]

Marhalah dakwah Muhammad

[sunting
|
sunting sumber]

Marhalah dakwah ratu boleh dibahagikan mengikut fasa:[48]

  1. Fasa Makkah: hampir 13 tahun
    1. Dakwah rahsia: 3 tahun
    2. Dakwah terbuka di Makkah: karib 7 tahun
    3. Dakwah kepada semua: 3 hari
  2. Fasa Madinah: 10 hari

Pertentangan dakwah Muhammad sekali lagi dapat diringkaskan sebagai berikut:

  • Pertama: Marhalah Tasqif – tahap pembinaan dan pengkaderan untuk bersalin manusia-individu nan menyakini pemikiran (fikrah) dan metod (thariqah) ketunggalan komuniti kerumahtanggaan menciptakan menjadikan kerangka persuasi.
  • Kedua: Marhalah Tafa’ul ma’al Ummah – tahap berinteraksi dengan umat mudah-mudahan umat turut sederajat memikul kewajiban dakwah Islam, sehingga umat akan menjadikan Islam misal panduan utama intern hidupnya serta berusaha bikin menerapkannya kerumahtanggaan jiwa bermasyarakat.
  • Ketiga: Marhalah Istilamil Hukmi – tahap pengambil alihan kepimpinan, dan penerapan Islam secara utuh serta menyeluruh, dulu mengembangkannya sebagai risalah Selam ke seluruh penjuru dunia.

Didalam kitab bangkang dan merupakan suatu aktiviti terdahulu n domestik marhalah kedua perjuangan Muhammad Lestari atau tidaknya dakwah ditentukan olehnya kerana keberlangsungan dakwah memerlukan dua aspek terdahulu:-

  • Pertama, untuk mendapatkan perlindungan (himayah) sehingga teguh dapat mengamalkan aktiviti dakwah internal keadaan tenang dan tenteram dan terlindung.
  • Kedua, cak bagi mencapai tampuk pemerintahan n domestik rangka menegakkan keseimbangan sosial dan menerapkan hukum-hukum berlandaskan apa nan sudah diturunkan Allah SWT dalam spirit bermasyarakat.

Cabaran-cabaran

[sunting
|
sunting sumber]

Apabila Muhammad menyeru manusia ke jalan Allah, enggak ramai yang mendengar seruannya. Kebanyakkan pengikut baginda adalah dari anggota keluarganya dan berbunga golongan masyarakat bawahan, Antara mereka yakni Khadijah, Ali, Zaid dan Modin. Apabila baginda mempergiatkan kegiatan dakwahnya dengan mengumumkan secara terbuka agama Islam yang disebarkannya, dengan itu ramai yang mengikutnya. Tetapi pada masa, yamtuan menghadapi berbagai cabaran berbunga kalangan bangsawan dan para pemimpin nan merasakan kedudukan mereka terancam. Mereka kumat bersama cak bagi mempertahankan agama datuk nenek mereka.

Arwah pengikut Selam meningkat apabila sekumpulan katai mahajana yang dihormati di Makkah menganut agama Islam. Antara mereka ialah Abu Bakar, Uthman bin Affan, Zubair bin Al Awwam, Abdul Rahman bin Auf, Ubaidillah polong Harith, Amr kedelai Nufail dan gegap-gempita lagi.

Akibat cabaran dari masyarakat jahiliyah di Mekah, sebahagian turunan Islam disiksa, dianiaya, disingkir dan dipulaukan. Yamtuan tertekan mengelus dada dan mengejar perlindungan bikin pengikutnya. Yang dipertuan meminta Negus Raja Habsyah, bikin menyungguhkan orang-muslim berhijrah ke negaranya. Negus mengalu-alukan ketibaan mereka dan tidak menasdikkan mereka diserah kepada penguasa di Makkah.

Evakuasi

[sunting
|
sunting sumber]

Di Makkah terwalak Kaabah nan telah dibina oleh Rasul Ibrahim a.s. beberapa abad dahulu sebagai pusat penyatuan umat untuk berdoa kepada Allah. Sebelumnya engkau dijadikan oleh masyarakat jahiliyah bagaikan wadah sembahyang selain dari Allah. Mereka datang berpangkal berbagai rupa daerah Arab, menggantikan bermacam ragam suku kenamaan. Ziarah ke Kaabah dijadikan mereka bagaikan sebuah pesta tahunan. Orang riuh-rendah bertarung dan berhibur dengan kegiatan-kegiatan tradisi mereka dalam anjangsana ini. Yamtuan mengambil probabilitas ini untuk menyebarkan Selam. Antara mereka nan terdorong dengan seruan sri paduka ialah sekumpulan orang dari Yathrib. Mereka menemui Muhammad dan bilang individu Selam pecah Mekah di desa bernama Aqabah secara sembunyi-umpet. Setelah menganut Islam, mereka bersumpah untuk mencagar umat Islam, Muhammad dan orang-orang Islam Mekah.

Perian berikutnya, sekumpulan publik Islam berpangkal Yathrib hinggap lagi ke Makkah. Mereka menemui Muhammad di panggung yang mereka bertumbuk sebelumnya. Kali ini, Abbas polong Abdul Muthalib, mamanda baginda yang belum menganut Islam hadir internal perjumpaan itu. Mereka ulem paduka tuan dan orang-insan Islam Mekah kerjakan berhijrah ke Yathrib. Mereka berikrar akan menghidangkan mereka sebagai saudara seagama. Dialog yang gado masa agak lama diadakan antara masyarakat Islam Yathrib dengan Muhammad untuk memastikan mereka bersungguh-sungguh berhasrat mengalu-alukan masyarakat Islam Mekah ke daerah tingkat mereka Yathrib. Muhammad akhirnya turut-menurut untuk berhijrah berombongan ke kota bau kencur itu.

Mengarifi riuh-rendah publik Islam menciptaan pergi Makkah, masyarakat jahiliyah Mekah cuba menghalang mereka. Namun kumpulan pertama telahpun ulung berhijrah ke Kota Yathrib. Masyarakat jahiliyah Mekah sangat bimbang dengan penghijrahan mahajana Islam Makkah ke Yathrib kerana akan memberi impak serta peluang yang ki akbar kepada manusia Islam untuk melebarkan pun agama mereka ke distrik-daerah yang lain.

Erat dua bulan publik Islam dari Makkah berhijrah ke Yathrib kecuali Muhammad, Duli Bakar, Ali dan beberapa basyar nan lain, tetapi akhirnya mereka lagi berhijrah. Awam Mekah jahiliyah kemudian mengetahuinya dan mengemudiankan untuk memburu serta membantai baginda. Mereka menciptaan namun tak berjaya. Dengan berbagai taktik dan rancangan yang teratur, Muhammad akhirnya sebatas dengan selamat ke Yathrib, yang kemudian dikenali perumpamaan, ‘Kota Rasulullah’.

Madinah

[sunting
|
sunting sendang]

Di Madinah, kesatuan komuniti Islam alias jemaah islam permulaan telah diwujudkan di bawah didikan Muhammad, umat Islam bebas mengerjakan solat di Madinah. Musyrikin Makkah mengerti akan perkara ini kemudiannya memudahkan bilang serangan ke atas Kota Madinah tetapi kesemuanya ditangkis dengan mudah maka dari itu umat Selam. Satu perjanjian kemudiannya dibuat dengan pro kepada pihak Quraish Makkah. Walau bagaimanapun perjanjian itu dicabuli maka itu mereka dengan menyerang konsorsium umat Islam. Orang Muslim pada saat ini menjadi semakin kuat sudah lalu mewujudkan keputusan untuk menyerang musyrikin Makkah memandangkan perjanjian telah dicabuli.

Alas kata Kota Makkah

[sunting
|
sunting mata air]

Puas tahun kelapan selepas penghijrahan ke Madinah berlaku, Muhammad lambu ke Makkah. Jemaah Selam nan seramai 10,000 individu menginjak di Makkah dengan penuh bersemangat. Meleleh akan nyawa mereka terkorban, penduduk Makkah turut-menurut bakal menyerahkan kota Makkah minus sebarang syarat. Muhammad kemudian mengarahkan biar kesemua berhala dan patung-arca di sekeliling Kaabah dimusnahkan.

Meneladani ragam Muhammad

[sunting
|
sunting mata air]

Perbuatan-perbuatan yang dilakukan Muhammad dibagi menjadi dua macam. Ada nan termasuk perbuatan-perbuatan jibiliyah, iaitu perbuatan yang dilakukan cucu adam secara fitri, dan cak semau pula perbuatan-ragam selain jibiliyah. Perbuatan-polah jibiliyah, seperti meleleh, duduk, makan, minum dan lain sebagainya, bukan terserah perselisihan bahawa harga diri ragam tersebut yakni mubah (harus), baik kerjakan Muhammad maupun bagi umatnya. Oleh kerana itu, polah tersebut lain termasuk dalam kategori mandub (sunat).

Sedangkan perbuatan-polah nan tak jibiliyah, boleh jadi termasuk dalam hal-hal nan ditetapkan khusus bagi Muhammad, dimana bukan koteng lagi diperkenankan mengikutinya (haram); atau barangkali tak termasuk internal kelakuan yang diperuntukkan partikular bagi kamu. Apabila perbuatan itu sudah lalu ditetapkan khusus untuk Muhammad, seperti dibolehkannya dia menyinambungkan puasa pada malam hari tanpa berbuka, alias dibolehkannya menikah dengan lebih semenjak catur wanita, dan lain sebagainya dari kekhususan beliau; maka dalam hal ini kita tidak diperkenankan mengikutinya. Sebab, ulah-perbuatan tersebut telah terbukti diperuntukkan solo bakal engkau berdasarkan Ijmak Sahabat. Oleh kerana itu tidak dibolehkan meneladani sira dalam perbuatan-perbuatan sejenis ini.

Akan halnya dengan ragam beliau nan kita kenal sebagai penjelas lakukan kita, tidak ada perselisihan bahawa peristiwa itu adalah dalil. Dalam kejadian ini penjelasan tersebut bisa berupa ucapan, seperti sabda dia:

صَلُّوْا كَمَا رَأَيْتُمُوْنِيْ أُصَليِّ
“Solatlah kalian seperti kalian mengaram aku solat”

خُذُوْا عَنِّيْ مَنَاسِكَكُمْ
“Laksanakan manasik hajimu berdasarkan manasikku (barang apa yang mutakadim aku buat)”

Hadis ini menunjukkan bahawa perbuatan beliau merupakan penerang, agar kita mengikutinya. Penjelasan beliau bisa juga nyata qaraain al ahwal, ialah qarinah/indikasi yang menerangkan rajah ulah, sebagai halnya menyelit pergelangan pencuri sebagai pemancar firman Allah SWT:

فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا

Maka potonglah tangan keduanya.” (Surah Al-Maidah : 38)

Harga diri pencahaya yang terletak internal perbuatan Muhammad, baik berupa ucapan maupun indikasi nan menerangkan susuk perbuatan, bisa menirukan syariat apa nan sudah lalu dijelaskan, apakah itu teradat, haram, mandub(sunat) atau mubah(harus) sesuai dengan jihat penunjukan dalil.

Sedangkan ulah-polah beliau yang tidak terdapat di dalamnya indikasi yang menunjukkan bahawa hal itu yakni penjelas, tak penolakan dan bukan sekali lagi kelestarian. Maka dalam keadaan ini perlu diperhatikan apakah di dalamnya terdapat harapan untuk bertaqarrub (mendekatkan diri kepada Allah) maupun tidak. Apabila di dalamnya terdapat kemauan lakukan bertaqarrub kepada Sang pencipta maka ragam itu tercatat mandub(sunat), di mana seseorang akan mendapatkan pahala atas perbuatannya itu dan tidak mendapatkan balasan jika meninggalkannya. Misalnya Solat Duha. Sedangkan jika tidak terletak di dalamnya kehausan untuk bertaqarrub, maka perbuatan tersebut termuat mubah(harus).


Pesanan terakhir Muhammad (Isi khutbah terakhir Muhammad)

[sunting
|
sunting sumur]

Saat Muhammad mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Ardi Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah keladak Muhammad itu yakni:

“Wahai manusia, dengarlah baik-baik barang apa nan hendak kukatakan, Aku tak mengetahui apakah aku boleh bertemu lagi dengan anda semua sehabis musim ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang nan tidak dapat hadir disini lega perian ini.
“Wahai manusia, sepertimana anda menganggap bulan ini dan kota ini perumpamaan ceria, anggaplah jiwa dan harta setiap bani adam Muslim bak amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berwenang. Janganlah ia sakiti sesiapapun agar sosok tak bukan menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia tentu mewujudkan runding di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
“Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia sudah berputus asa untuk mengecoh anda dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya anda bukan mengikutinya n domestik perkara-perkara boncel.
“Wahai makhluk sebagaimana beliau mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga n kepunyaan hak ke atas kamu. Seandainya mereka menyempurnakan peruntungan mereka ke atas anda, maka mereka sekali lagi berwenang diberikan makan dan pakaian, internal suasana pemberian sayang. Layanilah wanita-wanita beliau dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka ialah n antipoda dan kepercayaan sira nan setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sebabat sekali tidak boleh menjaringkan cucu adam nan ia tidak sukai ke dalam rumah anda dan dilarang melakukan zina.
“Aduhai anak adam, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima perian, berpuasalah di wulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat semenjak harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Mukminat adalah ari-ari kepada Orang islam yang tak. Kamu semua ialah ekuivalen; tidak seorang sekali lagi yang lebih mulia bermula yang lainnya kecuali privat Taqwa dan bersedekah soleh.
“Ingatlah, bahawa kamu akan cenderung Sang pencipta pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas barang apa yang telah dia kerjakan. Maka dari itu itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
“Wahai turunan, tidak ada kembali Nabi ataupun Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai sosok, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada beliau. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang seandainya kamu berpatokan teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya beliau tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur’an dan Sunnahku.
“Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, membentangkan kembali kepada orang lain. Hendaknya yang anak bungsu lebih memaklumi introduksi-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu.”

Berumahtangga

[sunting
|
sunting sumber]

Detik berusia taksir-sangkil 25 waktu, ayah saudara baginda mengajurkan baginda untuk bekerja dengan kafilah (rombongan perniagaan) yang dimiliki makanya seorang janda yang bernama Khadijah. Baginda dituruti bekerja dan bertanggungjawab terhadap pelayaran ke Syam (Syria). Baginda mengelolakan urusniaga itu dengan mumbung bijaksana dan pulang dengan keuntungan luar lumrah.

Khadijah sejenis itu tertarik dengan kejujuran dan watak peribadinya nan menolak anda cak bagi menawarkan diri untuk mengahwini paduka tuan. Baginda memufakati lamarannya dan perkahwinan mereka yaitu bahagia. Mereka dikurniakan 6 orang anak (2 lanang dan 4 perempuan) cuma kedua-dua anak lelaki mereka, Qasim dan Abdullah meninggal semasa kecil. Manakala anak perempuan baginda ialah Ruqayyah, Zainab, Ummu Kalsum dan Fatimah az-Zahra. Khadijah merupakan satu-satunya isterinya sehinggalah Khadijah meninggal pada sukma 64 tahun. Koteng lagi anak baginda ialah hasil perkahwinan baginda dengan Maria al-Qibtiyyah. Putera baginda bersama Maria bernama Ibrahim itu juga meninggal semasa kecil. Menurut rekod Muhammad mempunyai 13 khalayak isteri. Isteri-isteri baginda dikenali misal “Ummul Mukminin” nan bermaksud “ibu orang-khalayak beriman”.

Bapa dan ibu saudara Muhammad

[sunting
|
sunting sendang]

  • Al-Harith bin Abdul Muttalib
  • Muqaddam bin Abdul Muttalib
  • Zubair bin Abdul Muttalib
  • Hamzah bin Abdul Muttalib
  • Al-Abbas kacang Abdul Muttalib
  • Debu Thalib bin Abdul Muttalib
  • Debu Lahab bin Abdul Muttalib
  • Abdul Kaabah polong Abdul Muttalib
  • Hijin bin Abdul Muttalib
  • Dhirar bin Abdul Muttalib
  • Ghaidaq bin Abdul Muttalib
  • Safiyah binti Abdul Muttalib
  • ‘Atikah binti Abdul Muttalib
  • Arwa binti Abdul Muttalib
  • Umaimah binti Abdul Muttalib
  • Barrah binti Abdul Muttalib
  • Ummi Hakim al-Bidha binti Abdul Muttalib
  • Hashim kacang Abdu’Manan

Urut-urutan jalan Islam

[sunting
|
sunting sumber]

  • 570M- Muhammad dilahirkan.
  • 610M- Muhammad mengakui tanzil pertama di Gaung Hira’.
  • 615M- Orang Muslim didera makanya puak Quraish. Hijrah pertama ke Habsyah.
  • 616M- Saidina Hamzah dan Saidina Umar memeluk Islam. Hijrah kedua ke Habsyah.
  • 619M- Khadijah (isteri nabi) dan Abu Talib (bapa ari-ari nabi) meninggal dunia. Menjenguk Taif. Situasi Isra dan Mi’raj bermain.
  • 621M- Baiat Aqabah 1
  • 622M- Baiat Aqabah 2. Hijrah ke Madinah. Jemaah Islamiyyah Madinah dibentuk.
  • 624M- Perang Badar.
  • 625M- Perang Uhud.
  • 627M- Perang Ahzab.
  • 628M- Perjanjian Hudaibiyah.
  • 629M- Perang Khaibar dan dalam menentang tentera Rom Byzantine, yamtuan menghantar tentera Islam kerumahtanggaan Perang Mu’tah.
  • 630M- Pembukaan Makkah. Perang Hunain.
  • 631M- Perang Tabuk.
  • 632M- Kewafatan Muhammad, berkembar di Saqifah Bani Sa’idah dan perlantikan Saidina Debu Bakar sebagai khalifah.


Perkataan “محمد” di dalam Al-Quran

[sunting
|
sunting sendang]

  • Surah Muhammad, ayat
    ke-2
  • Surah Ali Imran, ayat
    ke-144
  • Surah Al-Ahzab, ayat
    ke-40
  • Surah Al-Fath, ayat
    ke-29

Dalam Surah Al-Lajur ayat
ke-6, disebut “احمد” yang bermaksud Yang Terpuji = “محمد”

Plus banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran berkaitan dengan Muhammad, tetapi Allah menyebut dengan panggilan yang lain seperti ” يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ ” ( Wahai Rasul ), “بَشِيرً” [ Pembawa khabar gembira (kepada orang-anak adam yang beriman) ], “شَاهِدً” ( Saksi ), “نَذِيرٌ” [ Pemberi amaran ( kepada orang-orang yang ( ingkar ) ) ], “مُذَكِّرٌ” ( Pemberi perasaan ), “نُورٌ” [ Binar ( kebenaran ) ], “خَاتَمَ النَّبِيِّينَ” ( Kesudahan Nabi-Nabi). Muhammad kadang-kadang dipangil dengan sebutan nan diperoleh bersumber situasi/periode ketika Ratu ditujukan: maka Paduka tuan di panggil “الْمُدَّثِّرُ”,”الْمُزَّمِّلُ” ( Yang berselimut ), dll.

Tatap juga

[sunting
|
sunting sumber]

  • Hadith
  • Salasilah pertalian keluarga Nabi Muhammad
  • Senarai filem mengenai Muhammad

Rujukan

[sunting
|
sunting mata air]


  1. ^

    Elizabeth Goldman (1995), p. 63 gives 8 June 632, the dominant Islamic tradition. Many earlier, mainly non-Islamic traditions refer to him as still alive at the time of the invasion of Palestine. See Stephen J. Shoemaker,The Death of a Prophet: The End of Muhammad’s Life and the Beginnings of Islam,
    University of Pennsylvania Press, 2022.

  2. ^


    “Muḥammad”.
    The Oxford Encyclopedia of the Islamic World. Oxford: Oxford University Press. 2009. Diarkibkan daripada yang dasar pada 11 February 2022.
    The Prophet of Islam was a religious, political, and social reformer who gave rise to one of the great civilizations of the world. From a beradab, historical perspective, Muḥammad was the founder of Islam. From the perspective of the Islamic faith, he was God’s Messenger (rasūl Allāh), called to be a “warner,” first to the Arabs and then to all humankind.



  3. ^

    Quran 33:40

  4. ^


    [ The Leadership of Muhammad]
    di Buku Google maka itu John Adair

  5. ^

    Esposito (1998), p. 12.

  6. ^

    Esposito (2002b), pp. 4–5.

  7. ^


    Peters, F.E. (2003).
    Islam: A Guide for Jews and Christians. Princeton University Press. m/s. 9. ISBN0-691-11553-2.



  8. ^


    Esposito, John (1998).
    Selam: The Straight Path (3rd ed.). Oxford University Press. m/s. 9, 12. ISBN978-0-19-511234-4.



  9. ^

    • Conrad, Lawrence I. (1987). “Abraha and Muhammad: some observations apropos of chronology and literary topoi in the early Arabic historical tradition1”.
      Bulletin of the School of Oriental and African Studies.
      50
      (2): 225–240. doi:10.1017/S0041977X00049016.

    • Sherrard Beaumont Burnaby (1901).
      Elements of the Jewish and Muhammadan calendars : with rules and tables and explanatory notes on the Julian and Gregorian calendars. G. Bell. m/s. 465.

    • Hamidullah, Muhammad (1969-02). “The Nasi’, the Pengungsian Calendar and the Need of Preparing a New Concordance for the Hijrah and Gregorian Eras: Why the Existing Western Concordances are Not to be Relied Upon”
      (PDF).
      The Islamic Review & Arab Affairs: 6–12.


  10. ^


    Encyclopedia of World History
    (1998), p. 452

  11. ^

    Sahih-Bukhari, Buku 43, #658

  12. ^


    صحيفة مكة الإلكترونية:
    شعب بني هاشم، محمد بن حسين الحارثي تاريخ الوصول: 16 يونيو 2022م. Diarkibkan 2022-03-05 di Wayback Machine

  13. ^

    Muhammad Diarkibkan 9 Februari 2022 di Wayback Machine Encyclopedia Britannica. Retrieved 15 February 2022.

  14. ^


    Rodinson, Maxime (2002).
    Muhammad: Prophet of Islam
    (dalam bahasa Inggeris). Tauris Parke Paperbacks. m/s. 38. ISBN978-1-86064-827-4
    . Dicapai pada
    12 May
    2022
    .



  15. ^


    Conrad, Lawrence I. (1987). “Abraha and Muhammad: some observations apropos of chronology and literary topoi in the early Arabic historical tradition1”.
    Bulletin of the School of Oriental and African Studies.
    50
    (2): 225–40. doi:10.1017/S0041977X00049016.



  16. ^


    Esposito, John L., penyunting (2003).
    The Oxford Dictionary of Islam. m/s. 198. ISBN978-0-19-512558-0
    . Dicapai sreg
    19 June
    2012
    .



  17. ^


    “Muḥammad”.
    Encyclopaedia of Selam.
    7
    (ed. 2nd). Brill. 1993. m/s. 360–376. ISBN978-90-04-09419-2.



  18. ^

    See also
    [Alquran 43:31]
    cited in EoI; Muhammad.

  19. ^

    Marr J.S., Hubbard E., Cathey J.T. (2014): The Year of the Elephant. doi:10.6084/m9.figshare.1186833 Retrieved 21 October 2022 (GMT).

  20. ^


    The Oxford Handbook of Late Antiquity; edited by Scott Fitzgerald Johnson; p. 287.

  21. ^


    Muhammad and the Origins of Islam; by Francis E. Peters; p. 88.

  22. ^

    Watt (1974), p. 7.

  23. ^


    Meri, Josef W. (2004).
    Medieval Islamic civilization.
    1. Routledge. m/s. 525. ISBN978-0-415-96690-0. Diarkibkan daripada yang sumber akar sreg 14 November 2012. Dicapai pada
    3 January
    2022
    .


  24. ^


    a




    b



    Watt, “Halimah bint Abi Dhuayb Diarkibkan 3 Februari 2022 di Wayback Machine”,
    Encyclopaedia of Islam.

  25. ^

    Watt,
    Amina, Encyclopaedia of Islam.

  26. ^

    Watt (1974), p. 7.

  27. ^

    Watt (1974), p. 8.

  28. ^

    ألفية السيرة النبوية، عبد الرحيم العراقي، ص1-3.

  29. ^

    Armand Abel,
    Bahira, Encyclopaedia of Islam.

  30. ^

    Watt (1974), p. 8.
  31. ^


    a




    b




    Berkshire Encyclopedia of World History
    (2005), v. 3, p. 1025.

  32. ^


    Khan, Majid Ali (1998).
    Muhammad the final messenger
    (ed. 1998). India: Islamic Book Service. m/s. 332. ISBN978-81-85738-25-3.



  33. ^


    Encyclopedia of World History
    (1998), p. 452

  34. ^


    “Muḥammad”.
    Encyclopaedia of Selam.
    7
    (ed. 2nd). Brill. 1993. m/s. 360–376. ISBN978-90-04-09419-2.



  35. ^

    Esposito (1998), p. 6.

  36. ^

    البداية والنهاية، ابن كثير، ج2، ص358-274.

  37. ^


    Dairesi, Hırka-i Saadet; Aydin, Hilmi (2004). Uğurluel, Talha; Doğru, Ahmet (editor).
    The Sacred Trusts: Pavilion of the Sacred Relics, Topkapı Palace Museum, Istanbul. Tughra Books. ISBN978-1-932099-72-0.



  38. ^

    Muhammad Mustafa Al-A’zami (2003),
    The History of The Qur’anic Text: From Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments, p. 24. UK Islamic Academy. ISBN 978-1-872531-65-6.
  39. ^


    a




    b




    al-Mubarakpuri, Sofiyurrahman (2018-01-01).
    Sirah Nabi Muhammad Al-Rahiq Al-Makhtum: Avontur Hidup Luar Biasa. Leha-leha Ilmu Publication. m/s. 99. ISBN978-967-16047-5-5.



  40. ^


    al-Mubarakpuri, Sofiyurrahman (2018-01-01).
    Sirah Rasul Muhammad Al-Rahiq Al-Makhtum: Perjalanan Hidup Luar Baku. Leha-leha Ilmu Publication. m/s. 173. ISBN978-967-16047-5-5.



  41. ^


    “In the Shade of the Message and Prophethood”.
    Ar-Raheeq Al-Makhtum. m/s. 68.



  42. ^


    Muhammad, Abdul Mun’im (2020-06-04).
    Ummul Mukminin Khadijah. Karangkraf. m/s. 60–61. ISBN978-967-86-0892-3.



  43. ^


    W, Irma Irawati & Wylvera (2019-01-01).
    Mengenal Rasulullah Lebih Dekat. Bumi Fonem. m/s. 114–114. ISBN978-602-53478-0-1.



  44. ^


    Muhammad, Abdul Mun’im (2020-06-04).
    Ummul Mukminin Khadijah. Karangkraf. m/s. 59. ISBN978-967-86-0892-3.



  45. ^



    Komunikasi ekaprasetia pancakarsa
    (kerumahtanggaan bahasa Indonesia). BP-7 Jakarta. 1986. m/s. 31.



  46. ^


    Hitti, Philip Khuri (2005).
    History of the Arabs: Rujukan induk dan paling kecil otoritatif tentang album peradaban Islam
    (dalam bahasa Indonesia). Penerbit Serambi. m/s. 141. ISBN978-979-3335-97-1.



  47. ^


    al-Mubarakpuri, Sofiyurrahman (2018-01-01).
    Abang Nabi Muhammad Al-Rahiq Al-Makhtum: Perjalanan Hidup Luar Lumrah. Santai Ilmu Publication. ISBN978-967-16047-5-5.



  48. ^


    “In the Shade of the Message and Prophethood”.
    Ar-Raheeq Al-Makhtum. m/s. 76.


Bibliografi

[sunting
|
sunting sumber]

  • Tulus-ur-Rahman al-Mubarkpuri (1995).
    Ar-Raheeq Al-Makhtum
    (selerang keras)
    (dalam bahasa Inggeris). Riyadh: Maktaba Dar-us-Salam.

Pautan asing

[sunting
|
sunting mata air]

  • List of Killings Ordered or Supported by Muhammad
  • Muhammad’s massacre of the Jewish tribe Banu Qurayzah
  • The Killing of Umm Qirfa by Muhammad
  • The Myth: Muhammad Lived at Peace with the Jews Part 3: The Banu Qurayza (thereligonofpeace.com)
  • “Islamic ‘Death-Sex’ in Context” by Raymond Ibrahim – Published in
    FrontPage Magazine
  • Is Allah the God of the Bible?, by Mike Tisdell (biblicalmissiology.org) Diarkibkan 2022-05-25 di Wayback Machine —
    The writer says they cannot be the same.
  • Is Allah, the God of Islam, the same as the Yahweh the God of the Bible?, by Matt Slick – CARM Christian Apologetics & Research Ministry (carm.org) —
    Matt Slick points out what he calls “a gross error” in the Catechism of the Catholic Church, paragraph 841, “ ‘The plan of salvation also includes those who acknowledge the Creator, in the first place amongst whom are the Muslims; these
    profess
    to hold the faith of Abraham, and together with us they adore the one, merciful God, mankind’s judge on the last day.’ “
    . (boldface emphasis added)
  • Catechism of the Catholic Church, paragraphs 839-870 (scborromeo.org) —
    access to CCC paragraph 841 in full context. (See Quoting out of context.)
  • Versi PDF Ar-Raheeq Al-Makhtum
  • The Life of Muhammad maka itu Muhammad Husayn Haykal
  • About the Prophet Muhammad (University of Southern California)
  • Muhammad, buram di
    Encyclopaedia Britannica Online
  • The Life of the Prophet, Makkan Period, Madeenah Period Part I & II
  • Biodata dan Cerita Rasulullah Utusan tuhan Muhammad SAW Diarkibkan 2022-12-20 di Wayback Machine, IslamGrid



Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Muhammad

Posted by: gamadelic.com