Kisah 7 Pemuda Ashabul Kahfi

بِسۡـــــــــمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

kisah ashabul kahfi.

Kisahan Ashabul Kahfi (أصحاب الكهف‎) merupakan suatu kisah bermoral mengenai 7 orang cowok yang tertidur di kerumahtanggaan sebuah gua. Di dalam Al-Alquran, dari ayat 9 sampai 26; Surah Al-Kahfi, diceritakan kisah beberapa manusia pemuda berkepastian nan telah melarikan diri ke sebuah gua dan bagaimana Allah سبحانه وتعالى tidurkan mereka selama 309 tahun.

Jika difikir secara logik akal, maka kisah dan kisahan akan halnya
Ashabul Kahfi
termasuk suatu peristiwa langka, luar biasa dan menakjubkan. Tiada manusia nan dapat menjelaskan bagaimana terserah orang yang bisa tidur sehingga ratusan tahun sonder bersantap dan minum. Tetapi bagi orang yang beriman dan memercayai Yang mahakuasa سبحانه وتعالى bahawa tiada nan bukan-bukan jika Allah سبحانه وتعالى mengkehendakinya demikian.

.

Halikuljabbar سبحانه وتعالى bersuara;

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا ﴿٩



“Adakah sira menyangka (wahai Muhammad), bahawa kisah ‘Ashabul Kahfi’ (warga terowongan) dan ‘Ar-Raqiim’ termasuk antara jenama-jenama yuridiksi Kami nan menakjubkan?”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 9)

.

.

Dimanakah Terletaknya Gua Ashabul Kahfi

.

Telah menjadi perdebatan ketimbang zaman berzaman akan halnya gua dan tempat persembunyian
Ashabul Kahfi. Banyak wadah mendakwa dimana berlakunya kisah ini sama dengan di Gua di Ancala Qassiyyun, Syria dan  Gua di Ephesus (Tarsus), Turki. Namun Lubang Ashabul Kahfi
(Kahf Ahlil Kahf)
yang terwalak di Abuk Alanda, kira-kira 7 km dari pusat bandar Amman, Jordan, ialah lokasi sejarah yang lebih menunaikan janji ciri-ciri yang dikisahkan di dalam Al-Quran.

Provinsi ini satu ketika habis dikenali sebagai
‘Ar-Raqim’
kerana terletak kesan tapak arkeologi nan bernama
Khirbet Ar-Raqim
di kawasan tersebut. Perkataan
‘Ar-Raqim’
kembali disebut di intern Al-Quran dan Ahli Tafsir menafsirkan
‘Ar-Raqim’
sebagai stempel monyet dan ada menyatakannya sebagai bujukan berkirim surat.

Walau bagaimanapun,  Allah سبحانه وتعالى enggak menunjuk dan menyatakan dengan jelas di mana tempat sebenar mereka bersembunyi. Sebab utamanya yaitu kerana ia tidak memberi manfaat lakukan umat Islam kerana Allah سبحانه وتعالى hanya mahu hamba-Nya mengambil iktibar narasi pejuangan tujuh pemuda mempertahankan akidah mereka.

.

Namun seperti itu berdasarkan ayat 17 surah al-Kahfi, boleh kita ketahui geta sebenar gapura gua yang menjadi tempat persembunyian ketujuh-tujuh jejaka tersebut berada di sebelah utara.  Firman Allah سبحانه وتعالى;

 وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِۗ مَن يَهْدِ اللَّـهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا ﴿١٧



“Dan anda akan melihat matahari momen pecah, berorientasi



ke kanan bersumber gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke sisi kidal, sedang



mereka berada intern tempat yang luas dalam gorong-gorong



itu. Nan demikian adalah berbunga keunggulan-tanda (yang membuktikan otoritas) Allah. Sesiapa nan diberi anugerah petunjuk makanya Allah, maka dia lah yang memenangi hingga ke kesenangan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka sira tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong nan bisa menunjukkan (jalan yang moralistis) kepadanya


.”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 17)

.

.

Kisah Pembenaran

.

Ashabul Kahfi bukanlah kisah epik jenaka, dongeng maupun suatu cerita estimasi manusia. Sejarah kejadian tersebut sebenarnya n kepunyaan hubungan erat dengan kegelisahan Nabi Muhammad ﷺ. Iaitu semasa ditanya oleh sejumlah orang Yahudi kerjakan membuktikannya bahawa Baginda memang seorang Utusan tuhan Utusan Allah سبحانه وتعالى.

.

Bani adam-basyar Ibrani bertanya Rasulullah ﷺ,


“Wahai Muhammad! Tolong ceritakan kepada kami mengenai kisah 7 bujang yang rela mengkhususkan diri untuk mempertahankan keyakinannya kepada Allah

سبحانه وتعالى
. Jika kamu sanggup menceritakan dengan benar, maka kami juga akan mengikuti ajaranmu dan menjadi sebahagian daripada basyar Selam.”

Lalu Nabi Muhammad ﷺ memohon pertolongan pada Allah سبحانه وتعالى dan selepas 15 hari kemudian baginda mendapat petunjuk tentang penjelasan kisah Ashabul Kahfi ataupun kisah mengenai 7 pemuda yang ditanyakan oleh basyar Yahudi tersebut. Penjelasan mengenai kisah Ashabul Kahfi ini terdpat lega Surah Kahfi tiba ayat 9 hingga 26, di dalam kitab suci Al-Quran.

.

.


Kisah Ashabul Kahfi


.

Sebagai halnya yang telah dikisahkan terban-temurun. Puas asalnya penduduk sebuah negeri itu beriman kepada Tuhan سبحانه وتعالى dan beribadat mengEsakanNya. Semata-mata keadaan berubah selepas kedatangan seorang sri paduka bernama Diqyanus (Decius).

Sri paduka dahriah bersumber Rom ini, memerintah secara kejam dan kuku besi. Sesiapa nan menentang keinginan raja, maka samalah seperti kepingin mengakhiri hidupnya makin awal. Dia memaksa rakyat di pangkal pemerintahannya biar murtad dari agama Tuhan سبحانه وتعالى serta melongok kepada agama ateis dan menyembah bisikan kultus yang dianutinya. Rakyat yang takut dengan ancaman dan seksaan raja tersebut terpaksa akur dengan didikan yang zalim itu.

.

Dalam pada itu terdapat sekumpulan cowok beriman kelesa menunduk dengan tekanan Tuanku Diqyanus yang kafir. Di tengah-tengah kekufuran raja, bangsa dan kaum mereka, kesemua tujuh perjaka tersebut secara umpet-sembunyi tetap beriman kepada Allah سبحانه وتعالى. Mereka loyal mempertahankan aqidah mereka lamun menyedari semangat dan diri mereka kali terancam dengan berbuat demikian.

.

Pelegalan keberimanan pemuda-pemuda ini dinyatakan oleh Tuhan سبحانه وتعالى dalam firmanNya;

نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﴿١٣






Kami ceritakan kepadamu (duhai Muhammad) perihal mereka dengan benar;



Sesungguhnya mereka itu adalah bujang-bujang yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka hidayah wangsit.”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 13)

.

Pengapit dan keyakinan 7 pemuda ini terus bersitegang sehingga kemudiannya sampai ke manifesto raja dan akhirnya mereka dipanggil mengadap Raja Diqyanus.

Di hadapan raja yang zalim itu, mereka dengan munjung berani dan bersemangat, petah berhujah mempertahankan iman dan mandu aqidah yang mereka yakini. Teruna-jejaka tersebut mengakui bahawa saja ada suatu Tuhan yang pas disembah dan diminta sambung tangan. DIA-lah Tuhan سبحانه وتعالى yang Esa, Yang Maha Menguasai alam beserta isinya yang kekal abadi dan tidak akan ada sebarang kekurangan, Kamu-lah arena kita mempersunting uluran tangan kerumahtanggaan susah maupun senang, suka mahupun duka.

.

Halikuljabbar سبحانه وتعالى berfirman dan membualkan peristiwa mereka berhujjah;

وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَـٰهًاۖ لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا ﴿١٤﴾ هَـٰؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةًۖ لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍۖ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّـهِ كَذِبًا ﴿١٥



“Dan Kami telah meneguhkan hati mereka sewaktu mereka berdiri (di hadapan raja) lalu mereka bersuara (mengutarakan dan



menegaskan tauhid


): “Tuhan kami adalah Tuhan (


yang mencipta dan mentadbirkan


) langit dan mayapada; kami



tidak sekali-barangkali akan menyembah Halikuljabbar



selain Ia, selayaknya



kalau kami menyembah yang lainnya berarti kami memperkatakan dan memufakati sesuatu nan



amat jauh berpunca kebenaran. Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia umpama tuhan-halikuljabbar (bakal di hormat). Mengapa mereka enggak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka?) Siapakah yang kian zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah



سبحانه وتعالى


?”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 14-15)

.

Raja Decius dan pemuja-pengikutnya terkejut dan gagal menjawabnya. Walaupun tak mampu mengembalikan hujah-hujah yang mantap dari pemuda-pemuda beriman tersebut, ratu nan kufur dan zalim itu loyal berkeras mahu mereka kabil daripada agama mereka.

Raja Diqyanus menggunakan kontrol nan ada padanya bagi mengancam dan memaksa para cowok meninggalkan agama mereka, jika dalam tempoh 2 perian para pemuda tersebut gagal membuat demikian dan bukan mahu mengubah keyakinan mereka dengan segera, maka mereka akan dimurtadkan secara paksa atau akan dijatuhi hukum sunyi.

.

Gempita ‘mufassirin’ (pandai kata keterangan) generasi salaf dan ‘khalaf’ (generasi sediakala Islam dan generasi yang terkemudiannya) nan menyebutkan, para pemuda tersebut terdiri daripada anak-anak raja Rom dan orang-hamba allah terhormat mereka yang bersatu kerana iman. Mereka tidak bersimbah dengan ancaman itu dan telah bertekad bakal ubah tolong-menolong dan mempertahankan keimanan mereka sebatas titisan bakat terakhir. Untuk mereka lebih baik hening menggenggam iman daripada mengikuti jejak raja nan menyekutukan Almalik سبحانه وتعالى.

.

Maka itu kerana sayangkan aqidah dan agama mereka, bujang-pemuda tersebut bermesyuarat sesama koteng buat mencari satu keputusan muktamad. Kumpulan pemuda itu akhirnya menciptakan menjadikan kesepakatan bikin bersembunyi.

.

Halikuljabbar سبحانه وتعالى berucap ;

 وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّـهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا ﴿١٦



“Dan maka itu kerana sira telah mengasingkan diri berpangkal mereka dan dari apa yang mereka khidmat selain Almalik



سبحانه وتعالى


, maka pergilah sira berlindung di korok itu, meski Tuhan beliau mencurahi berpangkal rahmat-Nya kepada dia dan menyenggangkan kemudahan-akomodasi cak bagi menjayakan urusan anda dengan membagi bantuan yang berjasa.”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 16)

.

Akhirnya mereka memutuskan untuk lari bersembunyi dan berlindung ke suatu ajang tersorok di kawasan pendalaman. Berangkatlah mereka bertujuh ke daerah pergunungan bernama
Nikhayus. Di tasik terdapat sebuah gua untuk dijadikannya tempat bersembunyi dan di gapura gaung itulah mereka beribadat sebelum memasukinya.

Allah سبحانه وتعالى bercakap pada ayat 10, Surah Al-Kahfi;

إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا






(Ingatkanlah kejadian) detik sekumpulan jejaka pergi ke gua, lalu mereka berdoa:


doa ashabul kahfi

.

Menurut para ulama’ Ashabul kahfi (warga gua) yang dimaksudkan dalam ayat di atas, terdiri tinimbang tujuh orang teruna bernama;

  1. Tamlikha (تمليخا)
  2. Maksalmina (مكسلمينا)
  3. Marthunus (مرطونس)
  4. Nainunus (نينونس)
  5. Saryunus (ساريونس)
  6. Zunuwanus (ذونوانس)
  7. Falyastathyunus (فليستطيونس)

.

Dan semasa dalam pengembaraan ke gua itu, ketujuh-sapta mereka sudah lalu ditemani maka itu seekor cengkok bernama Qithmir (قطمير). Diriwayatkan pula bahawa Qitmir ialah kera hoki Tamlikha iaitu salah seorang daripada tujuh makhluk pemuda tersebut.

Anjing itu ikut bersama-setara dengan mereka berlindung dan bersembunyi di dalam korok tersebut. Maka itu kerana kepayahan, ketujuh bujang ini tertidur provisional si anjing berada di selingkung pintu terowongan.

.

Keesokan harinya emir mensyariatkan agar lekas membawa para pemuda untuk dihukum sunyi, tetapi arahan raja kejam ini menangkap tangan kegagalan kerana para bujang telah meredakan diri dan pelik ditemui. Seluruh rakyat dikerahkan bakal mencari para pemuda yang dianggap menderhaka itu.

.

.

Pencarian

.

Pengejaran lagi bermula, mereka diburu oleh para pembantu setia syah. Mereka bukan sahaja diburu oleh tentera Rom terlebih turut diberi tekanan makanya penduduk tempatan nan berpegang kuat terhadap agama leluhur mereka. Sesiapa di kalangan mereka yang subur mengejar dan membawa pemuda-pemuda tersebut ke hadapan, paduka telah berikrar untuk memasrahkan hadiah dan kenaikan pangkat.

Cak semau sekumpulan pencari dan pegawai kerajaan yang akhirnya menemui sebuah gorong-gorong di daerah pedalaman. Cuma oleh kerana gorong-gorong itu dianggap sangat menggerunkan, mereka merembas untuk memasukinya.

FirmanNya juga;

 وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا ﴿١٨



“…dan anjing mereka



menghulurkan dua kaki depannya sanding



pintu gua. Dan jika dia



mengintai



mereka, tentulah anda akan berpaling melarikan (diri) semenjak mereka, dan tentulah (lever) kamu akan dipenuhi rasa



gerun



agak kelam



kepada



mereka.”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 18)

.

Demi menyenangkan lever raja, para pegawai kekaisaran melaporkan bahawa mereka sudah menyusuri semua palagan di kawasan tersebut dan telah menudungi sebuah gua dengan intensi sekiranya para perjaka tersebut berada di dalam, maka mereka tidak akan bisa keluar dan akan mati kelaparan.

Itulah batas logik manusia nan punya kuasa dan merasa paling kecil hebat berbanding dengan yang lain, sedangkan kita semua mengetahui bahawa terdapat suatu kekuatan yang tidak bisa jadi bisa ditakluki oleh kuasa akal geladak dan fikir manusia. Dialah Allah سبحانه وتعالى nan tak akan membiarkan cucu adam-cucu adam membentuk kerosakan dan siksaan kepada hamba-hamba yang dikasihiNya.

.

.

Jasad Terpelihara

.

Sementara itu di privat gorong-gorong, kesemua tujuh bujang tersebut diberi ketenangan dan keselamatan makanya Allah سبحانه وتعالى. Mereka sudah ditidurkan oleh Sang pencipta سبحانه وتعالى dengan nyenyaknya dalam gua tersebut untuk sekian lama.

.

Allah سبحانه وتعالى berfirman akan halnya mereka di dalam gua;

فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا ﴿١١



“Lalu Kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya di intern gua itu bertahun-tahun lamanya.”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 11).

.

Allah سبحانه وتعالى ingin menzahirkan bukti-bukti kekuasaanNya kepada hamba-hambaNya melangkaui peristiwa ini. Maka Almalik سبحانه وتعالى sudah lalu mentakdirkan pemuda-pemuda ini tidur dalam jangka hari yang silam lama iaitu selama 309 periode: tiga ratus tahun (dengan kiraan pandai kitab / Periode Masihi) dan tambah sembilan musim kembali (dengan kiraan engkau / Tahun Eksodus).

Firman Almalik سبحانه وتعالى;

 وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا ﴿٢٥



“Dan mereka sudah lalu tinggal tidur dalam gorong-gorong mereka selama tiga ratus masa (dengan kiraan ahli Kitab), dan hendaklah kamu tambah sembilan periode lagi (dengan kiraan kamu) (yakni menjadi 309 tahun).”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 25)

.

Walaupun mereka tidur amat lama dan tanpa bersantap dan minum, belaka dengan kuasa Tuhan سبحانه وتعالى, badan dan badan mereka tidak peroi atau rosak. Dengan kuasaNya lagi, takhta gua medan persembunyian ketujuh-sapta cowok nan mampu di arah utara secara tidak sewaktu sudah memelihara pencahayaan, pengudaraan dan kesegaran tubuh mereka sepanjang 3 abad itu.

Firman Allah سبحانه وتعالى;

 وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِۗ مَن يَهْدِ اللَّـهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا ﴿١٧



“Dan kamu akan melihat syamsu detik berpokok, cenderung



ke kanan terbit gorong-gorong mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang



mereka berada kerumahtanggaan tempat nan luas dalam gorong-gorong



itu. Nan demikian ialah bersumber isyarat (nan membuktikan kontrol) Tuhan. Sesiapa yang diberi karunia petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang unggul mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau bukan sewaktu-waktu akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan nan benar) kepadanya


.”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 17)

.

Halikuljabbar سبحانه وتعالى sengaja memberi wangsit kepada ketujuh-tujuh pemuda tersebut bikin menangkap tangan gua tersebut sedangkan mereka koteng tak mengarifi bahawa Almalik سبحانه وتعالى telah mematok aturannya. Tambahan pula Allah سبحانه وتعالى menyatakan bahawa; kalau kita tatap situasi mereka di dalam gua itu, nescaya kita tidak akan percaya bahawa mereka sedang tidur. Maha Jati Allah Yang Maha Bijaksana.

FirmanNya lagi;

 وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِۖ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا ﴿١٨



“Dan engkau asa mereka sedar sementara itu mereka tidur; dan Kami pencong-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kidal (supaya bodi mereka tidak dimakan kapling), menengah kera mereka mengunjurkan kedua lengannya di paras pintu gua. Dan jika beliau menyaksikan mereka tentulah dia akan berpaling dari mereka dengan melarikan (diri) dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi dengan keluarbiasaan terhadap mereka.”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 18)

.

.

Kebangkitan

.

Tahun terus berlalu, zaman pun telah berganti berbunga beberapa generasi. Saat ini kekaisaran yang lalu dipimpin maka itu syah keji dan musyrik telah berubah menjadi sebuah distrik nan maju dan bebas dalam menjalani keyakinan agama masing-masing.

Apabila hingga tempoh yang ditetapkan Allah سبحانه وتعالى (300 + 9 perian), mereka pun dibangunkan. Cowok-jejaka tersebut telah terjaga kerana rahim mereka terasa lapar, dan ketika bangun mereka saling bertanya adapun berapa lama mereka terpejamkan. Para teruna menduga mereka hanya tertidur dalam perian sehari maupun separuh hari sahaja, minus menyedari bahawa mereka telah tidur intern jangka masa yang amat lama di kerumahtanggaan gua.

.

Firman Sang pencipta سبحانه وتعالى;

قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا۟ لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۚ



“Berkatalah riuk seorang di antara mereka: “Sudah berapa lamakah ia berada (di sini?)”. Mereka menjawab: “Kita berada (di sini) sehari atau sekudung hari….
.


(Surah Al-Kahfi; Ayat 19)

.

Atas rasa lapar itu, lewat sebahagian daripada mereka menyorongkan agar dihantar seorang konsul bikin ke bandar buat mencari sesuatu untuk di makanan. Akhirnya mereka memilih teruna bernama Tamlikha untuk ke kota Afsus. Kebetulan semasa mereka melarikan diri silam mereka mengapalkan bersama bekalan wang galuh.

Firman Yang mahakuasa سبحانه وتعالى menceritakan sediaan sebahagian dari mereka itu;

وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْۚ قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْۖ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍۚ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَـٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿١٩﴾ إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِي مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا ﴿٢٠



“Maka suruhlah salah seorang di antara kamu pergi ke ii kabupaten dengan membawa wang perak kamu ini, dan hendaklah dia lihat manakah makanan yang minimal baik (yakni yang bersih dan baku), maka hendaklah dia membawa kandungan itu bikin kamu, dan hendaklah anda berlaku lemah lembut dan janganlah terkadang menceritakan hal kamu kepada seseorangpun. Sepatutnya ada jika mereka dapat mengetahui tempatmu, nescaya mereka akan melempar kamu dengan bujukan, alias memaksamu kembali kepada agama mereka, dan sekiranya demikian nescaya kamu bukan akan beruntung selama-lamanya.”

(Surah Al-Kahfi; Ayat 19-20)

.

Lihatlah betapa bersihnya lever dan tata krama mereka. Walaupun privat keadaan yang cemas dan sukar serta kelaparan, mereka masih mengamanatkan kepada sahabat mereka yang ditugaskan ke kota mencari tembolok itu supaya mencari dan memilih alat pencernaan nan bersih lagi halal. Ini menandakan bahawa mereka adalah teruna-bujang yang bertakwa kepada Allah سبحانه وتعالى.

Walaupun Allah سبحانه وتعالى menyatakan dalam ayat di atas bahawa para bujang tadi amat berhati-hati dan berjaga-jaga agar jangan diketahui orang enggak kerana mereka beranggapan raja yang memerintah wilayah masih lagi raja kafir nan lalu, tetapi Allah سبحانه وتعالى sudah lalu mentakdirkan biar berita tentang mereka diketahui oleh hamba-hambaNya yang tidak untuk menunjukkan akan mahamulia supremsi dan kehebatanNya.

.

Semasa pemuda-pemuda Ashabul Kahfi itu dibangkitkan Almalik سبحانه وتعالى selepas tidur selama 309 periode, suasana provinsi telah banyak berubah. Kebetulan Sultan dan pemerintah negeri merupakan orang yang beriktikad kepada Tuhan سبحانه وتعالى, seperti mana dengan lazimnya rakyatnya.

Tetapi masih terdapat segelintir rakyat dalam wilayah itu nan masih ragu-ragu dan mempertikaikan tentang legalitas hari pembalasan; mereka masih ragu-ragu bagaimana Allah سبحانه وتعالى boleh menghidupkan orang yang telah sepi? Apatah lagi yang telah beribu malah berjuta perian lamanya dimakan lahan. Maka bertepatanlah masanya Allah سبحانه وتعالى kobar Ashabul Kahfi sreg zaman tersebut dan menzahirkan kekuasaanNya kepada hamba-hambaNya yang masih sekali lagi sangsi.

.

Firman Allah سبحانه وتعالى;

 وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ



“Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai kendati mereka mencerna bahawa taki Allah



سبحانه وتعالى



menghidupkan orang mati ialah ter-hormat, dan bahawa eksistensi hari yaumul akhir tidak ada keraguan padanya.”



(Surah Al-Kahfi; Ayat 21)

.

Pendedahan ini berlaku semasa sosok ramai bertelagah sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula sosok mati. Allah سبحانه وتعالى telah mendedahkan perihal pemuda-pemuda Ashabul Kahfi semasa wakil mereka itu cak bertengger ke ii kabupaten hendak membeli makanan.

Perjaka nan keluar menentang ke pasar mencari makanan. Dengan perasaan khuatir dan merembas, akhirnya setakat ke ii kabupaten. Anda berasa hairan melihat keadaan ii kabupaten tersebut dan penduduknya yang berubah adakalanya, lain begitu juga saat ditinggalkan terlampau.

.

Privat terpinga-pinga itu, akhirnya sampai juga dia ke pasar dan merodong pelecok seorang pengasong makanan. Semata-mata penjual hairan dan susah dengan wang yang digunakan makanya pemuda ini. Penduduk daerah tingkat yang telah kehairanan melihat situasi engkau dan mereka semakin terbatabata apabila meluluk wang argentum nan dibawanya ialah wang yang sudah berzaman enggak digunakan lagi.

Dia telah disyaki mendapati harta karun suntuk dipanggil penguasa pasar yang sangat bijak. Kerumahtanggaan perbualannya, maka terbuktilah kepada orang riuh-rendah bahawa cowok itu adalah pemuda yang lari terbit kepungan raja pada tiga abad nan silam. Mereka mengetahui akan situasi itu, daripada cerita yang masyhur dan telah disedia maklum oleh orang ramai. Larinya perjaka-pemuda itu kerana tak rela lego agama mereka kepada raja yang zalim dan menguati mereka buat menyembah godaan.

.

Lalu pelecok seorang di antara mereka bersabda kepada pemuda tersebut:

“Janganlah kamu khuatir kepada raja ganas yang kamu katakan tadi. Prabu itu sudah sirep 300 tahun yang suntuk. Raja yang memerintah masa ini ini merupakan sendiri raja mukmin yang

soleh

juga baik hati. Raja kami yang sekarang ini orangnya beriman seperti mana nan engkau saleh.”

Barulah pemuda itu sedar dan insaf akan apa yang sebenarnya sudah terjadi. Dengan ketahanan nan amat jelas serta dengan alasan dan bukti-bukti nan sepan terang, maka terbuktilah bahawa mereka berada privat terowongan tidak kemarin atau separuh hari tetapi sudah tiga abad lamanya.

.

Orang ramai kemudiannya mengapalkan teruna tersebut mengadap syah beriman yang mengambil berat hal agama itu. Alangkah terkejutnya raja ketika pemuda menceritakan siapa dia sebenarnya, yamtuan memeluk teruna dengan juraian air mata yang tak terhingga. Seketika suasana puri menjadi sangat hening dan sedih oleh kehadiran perjaka nan luar konvensional tersebut.

Raja yang soleh ini kemudian mengklarifikasi kepada pemuda itu bahawa raja sadis Diqyanus telah sepi 309 waktu nan silam. Selepas mendengar kisah menakjubkan itu, ratu suntuk mengajak para pembesarnya dan semua orang yang hadir berangkat ke Gua Ashabul Kahfi bersama konsul pemuda itu, untuk menjemput dan bercocok kesemua teruna tersebut, apalagi mereka sedang menunggu dengan kelaparan intern gua, di samping ingin mengarifi keadaan di korok dan lakukan mendengar kisah sebenar mereka.

.

Setelah mereka keluar dari gua itu, mereka disambut raja dan penduduk negeri. Raja mengirimkan mereka ke n domestik puri dan diberinya tempat di istana nan mulia itu. Tidak lama kemudian walaupun raja berkali-boleh jadi meminta mudahmudahan para pemuda ini tegar silam di istana, tapi kompilasi cowok tersebut memerosokkan dengan baik dan patuh memilih bakal juga ke gua semula.

Para cowok tadi lalu berkata kepada kaisar:


“Kami ini sudah lalu tidak mengharap hidup yang lebih panjang lagi kerana kami mutakadim melepasi sejumlah keturunan dan kesemuanya telah meninggal marcapada, malah negeri dan binaan besar nan lalu pun sudah turun semuanya; yang kami lihat saat ini ini adalah serba baru. Kami lagi puas hati melihat prabu dan pemukim yang hidup di negeri ini telah sama-setara beriman kepada Halikuljabbar

سبحانه وتعالى
.”

Di hadapan insan ramai, para pemuda ini menyarankan supaya mereka hendaklah sentiasa berkepastian kepada Halikuljabbar سبحانه وتعالى, jangan sewaktu-waktu menyerah kepada sesiapa nan mengajak pada urut-urutan kesesatan dan kemusyrikan.

.

Tidak lama kemudian selepas mereka memberi perkataan selamat dulu kepada raja dan rakyatnya yang berkepastian itu. Para pemuda lalu sederajat-sama bersujud dan beribadat ke hadhrat Allah سبحانه وتعالى semoga menaruh rahmatNya dan agar Sang pencipta سبحانه وتعالى mengizinkan mereka pulang ke rahmatullah. Sekilas sehabis mengucapkan wirid itu mereka merebahkan badan di panggung ranjang habis menghembuskan nafas mereka yang terakhir dengan kerukunan. Termaklumlah bahawa Allah سبحانه وتعالى telah mengambil nasib pemuda-pemuda itu dan kembali kepadaNya bagi selama-lamanya.

Keadaan dan kejadian itu, menjadi asas nan amat langgeng untuk mereka untuk teguh beriman dan tunduk kepada Allah سبحانه وتعالى, Tuhan nan Maha Kuasa. Mereka lebih percaya bahawa janji Almalik سبحانه وتعالى itu benar cuma dan Hari Qiamat serta darul baka itupun benar semuanya.

.

Sepeninggalan para pemuda itu, cucu adam ramai lalu berbincang bagaimana cara buat menjatah penghargaan sewajarnya agar mereka sentiasa boleh memperingati pemuda-pemuda suci itu. Suka-suka yang mencadangkan kendati didirikan sebuah konstruksi atau tugu laksana kenangan. Manakala Raja membentangkan agar sebuah masjid (flat berhala) dibinakan di sisi lubang itu meski berpokok dalam masjid itu cucu adam ramai dapat sekelas-setimbang menyembah dan membesarkan nama Allah dan sentiasa kapok akan keagungan Allah سبحانه وتعالى.

.

Hal ini diceritakan Almalik سبحانه وتعالى dengan firmanNya;

 فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًاۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا ﴿٢١



“Setelah itu maka (sebahagian dari mereka) bercakap: “Dirikanlah sebuah bangunan di sebelah (gua) mereka, Sang pencipta



سبحانه وتعالى



jualah yang mengetahui akan peristiwa ehwal mereka”. Makhluk-makhluk yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: “Sesungguhnya kami hendak membina sebuah musala di arah korok mereka.”


(Surah Al-Kahfi; Ayat 21)

.

.

Penghabisan

.

Allah سبحانه وتعالى menerangkan cerita Ashab al-Kahfi ini bukanlah sesuatu nan ganjil dan menghairankan jika dibandingkan dengan ayat-ayat bukan. Banyak sekali lagi kejadian tak seumpamanya nan menunjukkan yuridiksi Halikuljabbar سبحانه وتعالى, Yang Maha Kuasa mengatur kalimantang menurut kehendak-Nya tanpa ada yang mampu menandinginya sebagaimana penciptaan langit dan bumi serta segala yang ada di kalimantang ini makin mengagumkan lagi.

Sepertimana dikatakan Prof. Hamka; Pamrih ayat al-Kahfi ini yakni apakah ia menyangka atau insan menduga bahawa makhluk nan dicipta Allah tertidur beratus tahun di dalam liang nan senyap terpencil itu sudah sebahagian tinimbang kuasa Allah سبحانه وتعالى? Sementara itu banyak lagi takdir Allah سبحانه وتعالى di internal tunggul ini yang kian menakjubkan dan kian ganjil.

Puas hakikatnya, cerita yang mumbung pengajaran ini masih belum cukup untuk menarik perhatian mahajana. Justeru marilah kita mengerjakan amal manfaat dan menjadikan kehidupan sebagai suatu cita-cita luhur bagi meraih kebaikan dunia maupun darul baka. Insya‘Allah…

.

.

والله أعلم بالصواب

WAllah سبحانه وتعالىu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah سبحانه وتعالى Maha Mengetahui barang apa yang benar)

.

.


Artikel Berkaitan:

Fadhilat Doa Ashabul Kahfi
(Klik Di Sini)

.

.


وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه

.

~ shafiqolbu ~

.

.

Source: https://shafiqolbu.wordpress.com/2015/01/22/kisah-7-pemuda-ashabul-kahfi-ditidurkan-selama-309-tahun-di-dalam-gua/

Posted by: gamadelic.com