Hukum Membaca Alquran Tanpa Wudhu

HUKUM memegang Quran TANPA WUDHU’. Utama!

Kongsikan di













Perlukah berwudhu ketika berurusan(baca, pegang) dengan Al-Alquran?

Pertama: Ijma’ fuqaha’ menetapkan harus mengaji alQur’an tanpa wudhu’ dan sonder menyentuh musyhaf, doang berwudhu’ itu lebih afdhal (Rohaniwan Syaraf anNawawi, alMajmu’ Jld 2, ms 76)

Kedua: Makhluk berhadas kecil membaca, menyentuh dan membawa dari musyhaf. Khilaf fiqhi, jumhur (termuat Syafi’iyah) menegahnya berdasarkan dalil Qur’ani alWaqi’ah:78-79 dan perbuatan nabi nabi muhammad riwayat Malik dan Baihaqi pecah Umar bin Hizam.

Para pentahqeeq (penilai semula) terdiri berusul pentarjih titah dan ahli tafsir alQur’an berpendapat orang berhadas kecil dan segara bisa membawa, menyentuh dan mendaras alQur’an. Antaranya ialah Imam alHafidz asySyawkani (nailool Awthor, Jld 1), Imam alHafiz Ibn Hajar (Fathul Baari, Jld 1) mereka menunggangi pendapat Ibn Abbas, pentafsir nombor suatu alQur’an yg mentafsirkan ayat 79 n domestik surah alWaqi’ah yg secara mutlak merujuk kepada Malaikat, kerana ayat 11-16 (S Abasa) dan ayat alBuruj 21-22) memperamat tafsiran ayat 79 (S Waqi’ah) itu yakni Malaikat. Semenjak pengkaji titah kembali mendapati titah-hadis yg menegah orang hadas hingga ke alQur’an ada cacatnya.

Seorang pengkaji semula hukum-hukum fiqih mulai sejak Saudi, Syaikh Abu Yusof Abd Rahman Abd Samad,as-ilatu thalatah Haulaha al Jadal mengekspresikan dari pergesekan fuqaha’ ini,. syariat medio ialah Makruh hukumnya turunan berhadas mencapai dan membawa musyhaf.

Bagaimana pula dengan kuntum haidh?

Jumhur menetapkan wanita haidh tidak boleh menyandang musyhaf dan membaca darinya. Namun dapat mendaras ucapan Bismillah, alhamdulillah, yarhamkallah, dan ungkapan pendek-pendek yg lain. Kamu juga boleh mendaras kitab tafsir atau membaca ayat jika dijadikan hujah maupun mengajar di sekolah. Jumhur menjadwalkan liar wanita haidh membaca alQur’an dari musyhaf maupun ingatan ataupun sebarang kitab dengan bacaan yg lestari dengan tujuan ibadah dan mendekatkan diri kepada Tuhan. Selain itu mengelepai kepada situasi dan maksud. Fiqh Sunah.

Bagaimana caranya untuk mengalpakan ayat Al-Quran yg tidak dikehendaki(koyak, rosak) pula?

Lain boleh menghancurkan mana-mana kepingan semenjak al-Quran ke tanah atau ke tempat yang keji, sejauh di dalamnya terkandung walaupun satu huruf ataupun satu ayat suci al-Quran. Justru, jikalau engkau dilakukan atas urut-urutan menghina dan mengeji, maka turun kafir kepada pelakunya, wal-iyazubillahi min zalik.

Jika terdapat mana-mana lembaran al-Quran yang sudah lalu reput atau sudah tidak dapat digunakan lagi, maka tak mengapa menghapuskannya dengan cara membakarnya. Ini yakni lakukan mengelakkan al-Quran itu berusul terdedah kepada pencercaan dan kejian.

Saidina Usman bin Affan pernah mewajibkan menyemangati mushaf (al-Quran), kecuali al-Quran versinya (Usmani). Ini adalah bertujuan untuk menernakkan al-Alquran itu. Para sahabat nan enggak lagi bukan mengengkari perbuatan saidina Usman r.a.

Al-Sayuthi di dalam al-Itqan telah menukilan dua cara yang dibenarkan bakal menghapuskan lembaran al-Quran. Iaitu:

1. Menghapuskannya dengan air.

2. Membakarnya, sebagaimana yang telah dilakukan maka itu saidina Usman r.a.

Al-Sayuthi mengatakan bahawa tidak dibenarkan mengoyakkannya.

Ada ulamak yang mengatakan bahawa, membakarnya merupakan lebih baik bersumber menghapuskannya dengan air. Berlainan dengan al-Qadhi Husain yang melarang membakarnya, kerana beliau melanggar perlakuan memuliakan. Al-Nawawi mengatakan membakarnya ibarat makruh.

Manakala terdapat di intern sebahagian kitab mazhab Hanafi, jika lembaran al-Quran tak boleh digunakan, maka hendaklah ditanam di dalam bumi, kemudian hendaklah diletakkan logo kerjakan mengelakkan mulai sejak dipijak oleh kaki manusia.

Inferensi, setelah melihat kepada pendapat-pendapat ulamak di atas, syeikh Athiyah Saqar mutakadim membuat penali, bahawa membakarnya ialah mandu yang paling kecil ringan sekali. Di samping itu, hendaklah kita menjaga niat kita, iaitu cak bagi memelihara al-Quran itu dari ditimpa pencercaan dan kejian. (Lihat Ahsanul Burung Fil Fatawa, vo.7, hal. 197)









Mata air: NasrulIslam

loading…

Source: http://www.islamituindah.com.my/2016/11/hukum-memegang-alquran-tanpa-wudhu.html

Posted by: gamadelic.com