Gambar Tanaman Durian Biji Dan Buahnya

Durian yang sering dikenali dengan gelaran sunan buah ini merupakan buah yang dahulu terkenal di negara kita. Rasanya amat sedap dan manis doang sesetengah individu tak menyukai baunya yang kuat. Tetapi tahukah anda, buah ini tak menjadi kegilaan individu kita belaka, sampai-sampai hamba allah luar juga masuk menyukainya begitu juga mereka dari Singapura dan Thailand.

Namun, bermanfaat bakal kamu yang kaki durian bikin mengerti jenis durian yang ada. Durian tidak hanya terdapat 2 atau 3 jenis saja malahan ianya makin daripada apa yang beliau jangka.

Berikut kami senaraikan 13 macam durian yang paling tenar dan harus kita ketahui.


1.  Durian Chanee (D-123)

jenis durian

Imej via [beritatvmalaysia]


Ramai keliru bahawa durian Chanee juga dikenali dengan nama Durian D-123. Keberagaman durian ini bentuknya cacat lonjong jika nak dibandingkan dengan jenis durian yang lain. Selerang durian Chanee ini berwarna hijau keperangan-perangan dan teksturnya ialah kian bernafsu.

Isi durian ini adalah berwarna kuning, tebal dan rasanya duga lemak-lemak manis. Baunya pula amat sederhana dan tak terlampau kuat. Tahap kepejalan isinya juga dikategorikan sebagai lembik dan amat sesuai untuk sira yang meminati isi lembik.


2.  Durian Kan Yau (D-158)

jenis durian

Imej via [indonesian]

Durian Kan Yau atau durian D-158 ini yaitu durian yang bermula dari Thailand. Macam durian ini bersaiz keteter besar dan beratnya sekitar dalam 2 hingga 3 kilogram. Durian ini sangat terkenal dengan tangkainya yang panjang kira-kira 17 sentimeter.

Corak isi durian ini selalunya berwarna asfar dan isinya sederhana besar. Isi durian ini juga boleh dikatakan amat lembik kepejalannya. Saiz durian ini pula berbentuk bujur dan sederhana besar. Begitulah ciri-ciri jenis durian ini. Menarik enggak?


3.  Durian Urang Merah (D-175)

jenis durian

Imej via [shopee]

Durian Udang rebon Merah adalah antara durian yang boleh dikatakan agak terlaris juga selain durian Benturung King. Saiz jenis durian ini amat tersisa samudra dan berbentuk bujur. Kulitnya pula berwarna mentah perang dan durinya pula pendek. Isi durian Udang Ahmar ini amat tebal, lembik dan rasanya amat sedap. Ia seakan-akan bewarna sirah.


4.  Durian Duri Hitam (D-200)

jenis durian

Imej via [durianinfo]

Selalunya kita melihat kulit durian bercelup bau kencur atau kuning, namun jenis durian ini kulitnya berwarna hitam. Durian ini berbentuk buntar dan saiznya tebak tercecer. Isi durian Duri Hitam dikatakan tebal dan berwarna jingga.
Rasanya lampau manis berkrim saja sedikit ki getir. Tekstur isi variasi durian ini adalah lembut dan keanjalannya biasa namun.


5.  Durian Kukus King (D-197)

jenis durian

Imej via [durianpower]

J
enis durian Musang King ini merupakan antara durian yang paling terkenal di negara kita. Kualitinya juga merupakan yang paling terbaik berbanding dengan variasi durian yang lain.

Keunikan durian terbaik ini terletak sreg kualiti dan teksturnya nan lebih lembut berbanding dengan durian yang konvensional dan rasanya sekali lagi berlemak serta n kepunyaan rasa berkrim.


6.  Durian Mon Thong (D-159)

jenis durian

Imej via [melur]

Namanya cukup selit belit, Durian Mon Thong kembali dikenali sebagai durian D-159 yang berpokok bersumber Thailand. Bakal pengumuman anda, durian ini merupakan Sunan Durian Thailand! Buahnya bersaiz segara, berbentuk bujur serta di hujung buahnya tajam.

Kulitnya berwarna yunior keperang-perangan dan tangkainya amat pendek. Isi durian jenis ini duga gigih, manis dan tak pahit. Rugi jika anda tidak mencuba durian ini!


7.  Durian D-24

jenis durian

Imej via [shopee]

Durian D-24 adalah antara jenis durian nan suka diperolehi dan murah harganya berbanding durian lain. Sememangnya, ia akan menjadi buruan ramai saban-saban tiba perian durian. Durian ini bersaiz terlambat raksasa, bulat dan warnanya kehijau-hijauan. Isinya pula bercat asfar pucat lesu, rasanya berlemak namun adv minim pahit.


8.  Durian Beserah / Durian Empunya Mek Plonco (D-145)

jenis durian

Imej via [facebook]

Jenis durian ini bersaiz besar dan berbentuk buntak. Kulitnya lagi bercelup hijau dan licin. Isinya sederhana baplang dan berwarna asfar. Kepejalan isinya pula adalah lembik dan beliau bukan terlampau manis.


9.  Durian D-13

jenis durian

Imej via [encikshino]

Buat nan baru berjinak-jinak untuk mencuba bersantap durian, anda boleh mencuba makan durian kategori D-13 ini. Pasti amat sesuai dengan citarasa anda! Baunya juga tidaklah abadi sesuai untuk newbie seperti sira.

Durian ini bersaiz sederhana dan isinya sekali lagi tidaklah tebal. Corak isinya pula berwarna jingga dan tahap kemanisannya adalah tersisa.


10.  Durian Tok Litok (D-169)

jenis durian

Imej via [duriotourism]

Nama lain untuk durian Tok Litok merupakan durian D-169. Variasi durian kategori ini berbentuk bujur dan pangkat. Warnanya pula plonco kekuningan. Jika nak cerita akan halnya isinya, sepatutnya ada amat manis dan sedikit pahit.

Ketebalan isinya adalah sederhana dan isinya bercelup warna kuning.  Tahukah kamu, durian ini juga sangkil ringan, seputar 1.5 sebatas 3 kilogram sahaja. Bolehlah makan bikin merasa.


11.  Durian Hajah Hasmah (D-168)

jenis durian

Imej via [duriotourism]

Tanda tidak untuk durian D-168 ini yakni durian Hajah Hasmah. Buahnya berbentuk bulat, bersaiz keteter besar dan kulitnya bercelup plonco keperang-perangan. Jenis durian ini mudah dikopek berbanding durian yang lain.

Isinya pula berwarna jingga dan tahap kepejalannya dapat dikatakan amat tinggi.  Ianya mempunyai rasa yang berlemak manis namun sedikit pahit. Doang, tak rugi untuk kita mencubanya.


12.  Durian D-99

jenis durian

Imej via [eztakaful]

Diversifikasi durian D-99 ini tebak mudah bikin dibezakan dari segi saiz buahnya. Ia selalunya bersaiz sederhana lautan atau kecil dan bentuknya buntak. Durinya amat renik dan tajam dan berwarna hijau gangsa.

Bikin isinya pula, kamu tidak sangat manis dan baunya juga tidak awet sepertii bau tipe durian yang lain. Pendek alas kata, ianya amat sesuai bagi anda nan tidak demen dengan bau durian yang kuat.


13.  Durian Tekka / Musang Queen (D-160)

jenis durian

Imej via [cracklewhite]

Durian ini berpokok semenjak Banting, Selangor. Durian Tekka asalnya mempunyai banyak panggilan jenama. Antaranya yaitu Aur Bawah, Chok Kiok dan Bambu Yunior. Sekarang ia dinamakan semula sebagai Kukus Queen yang menjadikannya pasangan kepada durian Mongsang King.

Isinya pula dikatakan berulas besar, baplang, dan berwarna krim kekuningan. Saiz durian ini juga amat sederhana dengan rumit 1.5 sebatas 3 kilogram setiap angka. Kulitnya yang tipis membuatkannya amat mudah untuk dikupas. Rasanya pula memang manis dan sedap.

Berikut adalah 13 tipe durian yang sangat populer dan enak di Malaysia harus kamu senggang. Jom baca kembali Tips Hilangkan Bau Durian, Resepi Durian Crepe, Kelebihan Durian Belanda dan Resepi Kek Durian.


Rujukan


  1. 12 Jenis Durian Nan Teristiadat Anda Ketahui.
    https://saji.my/diversifikasi-durian/
  2. 7 spesies durian popular kat Malaysia yang wajib diketahui hantu durian.  https://orangkata.my/makanan/7-jenis-durian-popular-kat-malaysia-yang-wajib-diketahui-hantu-durian/
  3. Kenali sunan buah Malaysia: 7 jenis durian terbaik yang perlu dinikmati sekarang.  https://blog.traveloka.com/ms/makanan-halal-serata-dunia/7-tipe-durian-terbaik-yang-terlazim-dinikmati-kini/

Source: https://bidadari.my/jenis-durian/