Ciri Ciri Malam Lailatul Qadar Menurut Hadits

Ketika kita memasuki 10 malam terakhir di bulan Ramadhan, karuan ramai nan memburu Lailatul Qadar. Walau bagaimanapun, pasti ada yang tertanya bagaimana dan apakah tanda-tanda atau ciri-ciri orang mendapatkan malam Lailatul Qadar malam yang penuh dengan keberkatan dan keluhuran itu.

Sememangnya enggak terasa bulan Ramadhan kini telah menginjak ke 10 hari buncit di mana biasanya orang semakin meningkatkan ibadah masing-masing ketika ini dengan memperbanyakkan amal berhala tertulis solat dan zikir.

Kerana 10 lilin lebah ragil rembulan Ramadhan merupakan momen-momen nan penuh dengan kebaikan dan maslahat berserta pahala nan penuh padat yang akan diberikan kepada semua umat Islam yang bertuah dan steril beribadah.

Disebabkan itu juga, semakin gempita yang membuat amal ibadat terutama detik di perian lilin lebah kerana menjumut kesempatan di 10 hari terakhir Ramadhan nan menjanjikan atau bikin mendapatkan lilin lebah Lailatul Qadar dengan beriktikaf dan berdiam diri di masjid, berzikir serta memohon keampunan mulai sejak Allah SWT.

ciri-ciri malam lailatul qadar

Engkau sepertimana yang telah Rasulullah SAW jelaskan menerusi satu sabda bahawa di antara dasa hari bontot itu terdapat suatu lilin lebah apabila kita beribadah maka pahalanya sama sebagai halnya kita beribadah selama seribu rembulan dan itulah malam Lailatul Qadar.

Galibnya insan kebanyakan akan tertanya-tanya, apakah tanda-tanda seseorang itu nan berbahagia Lailatul Qadar? Bolehkah ia dilihat dengan mata kasar anak adam buat mencerna kalau seseorang itu mendapat malam seribu bulan tersebut?

Rasa kepingin sempat yang membuak-buak tentu menolak kita untuk makin senggang lagi akan halnya ini memandang kita hanya seorang makhluk yang biasa. Bolehkah diri kita dapat bercocok malam Lailatul Qadar ataupun paling kecil tak bertemu dengan seseorang yang mendapat keberkatan di lilin lebah itu.

Ciri-ciri Makhluk Yang Mendapatkan Malam Lailatul Qadar

Secara jelas, memang tiada nas yang menyebutkan nama-tanda seseorang nan amat bernasib baik itu mendapat Lailatul Qadar. Doang, jangan resah, kita masih boleh mengenali ciri-ciri lilin batik Lailatul Qadar begitu juga yang diterangkan oleh Ustaz Ahmad Zikry ini.

  • Orang tersebut sentiasa ingin selalu dan berusaha menjadi yang paling terbaik di mata Allah atau pula manusia.
  • Orang tersebut sentiasa merasa tekor privat ibadahnya, padahal seluruh ibadah teristiadat alias sekali lagi yang potong kulup, sudah pun dia kerjakan.
  • Ia menjadi orang yang tidak sombong dengan golongan superior atau bawahannya.
  • Dari segi cahaya muka, ia tertumbuk pandangan lebih bercahaya, bersinar dan sedap mata memandang. Ini hanya boleh dilihat oleh orang-hamba allah yang amat dekat dengan Allah SWT.

Ciri-ciri Lilin batik Lailatul Qadar Secara Khusus

Ada beberapa pendapat menyatakan ciri-ciri bukan daripada anak adam yang sedang mendapatkan Lailatul Qadar ialah begitu juga yang dikongsikan berikut:

1. Melihat Semua Benda Dengan Kirana Dalam Kesamaran Malam

Perkara ini tidak semua anak adam dapat dapat guna ini kerana ia hanya diberikan kepada mereka yang telah dipilih makanya-Nya. Kebanyakan manusia tida akan boleh mematamatai dengan jelas apatah pula dengan kirana dalam kesamaran lilin lebah.

Kerana kelebihan tersebut dengan kuasa Sang pencipta SWT, seseorang hamba yang terseleksi pada malam tersebut seperti dapat melihat dalam kegelapan malam kerana semuanya serba panah benderang.

cara mendapatkan malam lailatul qadar

2. Sebagai halnya dapat Melihat Semua Benda & Insan di Bumi Bersujud Kepada Almalik

Sonder kita sedari, sebenarnya alam sepenuh ini bersujud dan bertasbih kepada Allah SWT. Namun, insan tidak bisa melihat dengan secara mata agresif.

Turunan nan tersaring tersebut mendapat anugerah Lailatul Qadar kerana akan dapat mengawasi seluruh sejagat dan seluruh isi yang berlambak di dalamnya akan bersujud kepada Allah SWT. Subhanallah!

3. Boleh Mendengar Celaan Malaikat dan Semua Pertuturannya

Rasulullah ketika didatangi peristiwa yang asing biasa ketika dalam sujud sewaktu menjadi padri detik solat di waktu lilin batik bersama sahabatnya, Raja memang sungkem begitu lama, padahal hujan abu sedang turun dengan lebatnya di masjid yang beratap lain sempurna itu.

Seluruh badannya basah, hanya tidak adakalanya Emir berganjak sehinggakan para sahabatnya ada yang mengigil. Ternyata dia didatangi malaikat-malaikat nan sedang runtuh ke marcapada diiringi dengungan tasbih tanpa henti.

Suara malaikat yang amat indah itu adalah antara kedamaian dan keanggunan yang teramat asing biasa dalam suasana yang terang benderang.

4. Semua Doa Dimakbulkan Almalik SWT

Di rasi Lailatul Qadar datang menamai kepada seorang hamba Sang pencipta, maka semua doa-doanya akan diangkat walau sebanyak mana pula doanya yang pastinya semuanya akan dikabulkan oleh Allah SWT.

5. Manusia Itu Tidak Disyaratkan Mematamatai Merek Apa-Segala apa

Suasana lega hati damai, terasa keanggunan dan kekhusyukkan yang luar lazim. Perasaan dengan penuh keindahan yang luar absah nan sekaligus bukan pernah dirasai sebelum ini akan dapat ditemui oleh hamba Yang mahakuasa yang mendapatkan Lailatul Qadar.

6. Iman kian Abadi

Kerana sudah pula mengalami banyak perkara dan peristiwa yang asing absah, secara automatik makin kuat imannya. Tingkah laku setiap periode akan menjadi bertambah baik serta akan mudah menciptakan menjadikan amal ibadat sama dengan mudah sedekah , menjauhi rasuah dan perkara yang tidak bermanfaat.

Malahan ia bertambah makmur untuk menuntaskan serta sering bertolak ansur dengan orang bukan tanpa mempedulikan golongan kepala maupun piadah malahan sonder menyengaja bangsa dan agama.

Baca : 7 Keistimewaan dan Kelebihan Malam Lailatul Qadar Lilin batik Seribu Bulan

Amalan Nabi SAW di 10 Malam Terakhir

Lampau, Nabi Muhammad SAW bersungguh-sungguh lakukan menghidupkan sepuluh tahun terakhir tersebut dengan amalan-amalan melebihi hari tidak. Sama dengan yang isteri Sri paduka Ummul Mukminin Aisyah RA pertautan katakan:

amalan malam lailatul qadar

Aisyah RA juga bersabda:

ciri ciri orang yang mendapatkan malam lailatul qadar

Makanya sebab itulah, kita sewajarnya mengimak barang apa saja yang dilakukan oleh Rasul Muhammad SAW di sepertiga malam buncit bulan Ramadhan cak agar kita lebih dekat dengan Yang mahakuasa SWT serta beruntung kemuliaan atau kelebihan berserta mendapatkan malam Lailatul Qadar. – Fal Syamsuddin.

Source: https://mediamaklumat.com/ciri-ciri-mendapatkan-malam-lailatul-qadar/