Bacaan Doa Duduk Tahiyat Akhir

Solat adalah tuntutan yang wajib seluruh umat Islam laksanakan. Bahkan anda lagi terkandung dalam 5 rukun Islam yang perlu kita ketahui dan jalankan perintahnya. Ibaratnya seperti tabung yang berisi amalan baik, minus solat apa jua pahala yang kita lakukan adalah batil.

Hal ini kerana kita tidak mempunyai bumbung cak bagi menggudangkan segala kebajikan baik tersebut.

Yang mahakuasa SWT berfirman intern Surah An-Nisa’, ayat 103 nan bermaksud: “Sesungguhnya solat itu ialah suatu ketetapan yang diwajibkan ke atas sosok yang beriman dan ditentukan waktunya.”

Artikel pada kali ini, kita akan berkongsi adapun salah suatu dari 13 rukun solat yang mesti umat Selam turuti. Jika tertinggal keseleo satu berbunga berbaik ini, solat yang kita laksanakan tak cermin dan tidak sah.




Apakah itu tahiyat intiha?

Tahiyat merupakan rukun ke sepuluh bermula akur-rukun solat. Tahiyat bermaksud congor dan puji-pujian yang merangkumi sanjungan kepada Sang pencipta SWT dan salam serta diakhiri dengan lafaz syahadah.

Intisari mulai sejak tahiyat merangkumi pelbagai aspek dan ia amat transendental dengan puji-apresiasi terhadap Allah SWT, Rasulullah SAW, dan Rasul Ibrahim AS.




Syarat-syarat tahiyat

  • Perlu dibaca secara tertinggal (tidak terlalu lestari, atau perlahan). Sekadar kamu dapat didengari oleh kuping sendiri sahaja
  • Dibaca dan dilafazkan mengikut turutan dalam tasyahud
  • Membaca intern hal duduk dan diikuti dengan salam
  • Dilafazkan dalam bahasa Arab
  • Berikan fokus yang tinggi lega pustaka makhraj-makhraj huruf tasyahud
  • Teliti dengan hukum tajwid untuk mendapatkan bacaan yang terbaik
  • Membaca tasyahud dengan tertib

Pustaka tahiyat akhir




“Attahiyatul mubarakatus solawatut taiyibatu lillah. Assalamu’alaika aiyuhan nabiyu warahmatullayhi wabarakatuh. Assalamu’alaina wa’la ‘ibadillahis salihin. Asyahadu anlaa illaha illallah. Wa’asyhadu anna Muhammadar Rasulullah. Allahumma solli’ala saidina Muhammad wa’ala ali saidina Muhammad. Kama sollaita’ala saidina Ibrahim wa’ala ali saidina Ibrahim. Wabarik ‘ala saidina Muhammad wa’ala ali saidina Muhammad. Kama barakta ‘ala saidina Ibrahim wa’ala ali saidina Ibrahim. Fil ‘alamin innaka hamidummajid”

Maksudnya: “Segala kehormatan, keberkatan, segala ratib (solat) dan kebaikan untuk Almalik, keselamatan, rahmat Allah dan berkatNya kukuh kepadamu ya Nabi. Keselamatan moga tetap kepada kami dan hamba-hamba Sang pencipta yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Dan aku panjat syahid bahawa Nabi Muhammad SAW ialah pesuruh Allah. Ya Allah, berilah rahmat kepada Penghulu kami Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad. Seperti Engkau merahmati Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Dan berkahilah Utusan tuhan Muhammad dan batih Nabi Muhammad. Sebagai halnya Engkau memberhati Nabi Ibrahim dan batih Nabi Ibrahim. Di alam semesta ini, Engkau sahajalah Yang Minimum Terpuji dan Yang Paling Luhur.”

Syarat protokoler selawat kerumahtanggaan tahiyat

  • Teristiadat dibaca secara terbelakang (lain terlalu kuat, atau perlahan). Semata-mata ia bisa didengari oleh telinga sahaja
  • Haruslah memperalat lafaz kalimah “Muhammad” alias “Ar-Rasul” atau “An-Utusan tuhan
  • Tidak boleh dan tak sah kalau hanya menyebut dengan kalimah “Ahmad” semata-alat penglihatan
  • Perlu dibaca intern bahasa Arab sahaja. Sahaja sekiranya masih tidak mampu buat dilafazkan internal bahasa Arab, maka individu tersebut boleh membaca terjemahannya dengan sebarang bahasa. N domestik tahun yang sekufu setia perlu untuk mempelajarinya dalam bahasa Arab
  • Menjaga makhraj (tempat keluar huruf) dan segala apa syaddah (sabdu) ketika membacanya. Sekiranya berubah makhraj alias bukan mempedulikan syaddahnya, ataupun tersalah menyebut kalimatnya sehingga menidakkan makna, tawar bacaan tasyahudnya dan wajib mengulangi semula.
  • Mendaras dengan tertib dengan mengikut susunan ayat nan sudah diajar Rasulullah SAW

Posisi duduk dalam tahiyat penutup

Secara umumnya, duduk detik tasyahud ada dua spesies iaitu duduk tawaruk (semasa tahiyat akhir, dan duduk iftirasy (semasa tahiyat awal).

Iftirasy berujud duduk dengan meletakkan bahagian jejak kaki di atas kaki kidal manakala tapak tungkai kanan perlu ditegakkan jari jemarinya menghadap ke arah kiblat. Sedangkan tawaruk adalah posisi hal di mana tapak kaki kanan mencacak dan jari deriji kaki kanan akan menghadap ke arah kiblat. Pada ketika itu juga, kaki kiri harus dilipat ke arah kaki kanan dan punggung berkecukupan di atas ubin atau tanah.




Doang yang demikian, kedua-dua varietas posisi duduk ini adalah sunnah yang diamalkan oleh Rasulullah SAW.

Di internalAl-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah(16/270) suka-suka menyatakan beberapa pendapat fuqaha mazhab berkenaan kaidah duduk saat tasyahhud. Antaranya sebagai halnya:

Purwa: Mazhab Hanafi

Kejadian duduk bagi orang lanang ketika tasyahhud adalah secara iftirash. Maka bikin hamba allah perempuan pula adalah duduk secara tawarruk. Sama ada duduk tasyahhud tadinya atau tasyahhud penghabisan.

Kedua: Mazhab Malik

Keadaan duduk ketika tasyahhud intiha yaitu secara tawarruk. Mazhab ini juga turut berpandangan bahawa duduk tawarruk itu kian didahulukan berbanding duduk iftirash.

Ketiga: Mazhab Al-Syafie

Para fuqaha Syafieyyah menjelaskan bahawa enggak ditentukan cara duduk bagi mengatakan bahawa dengannya dianggap sah. Maka cara duduk yang bagaimana sekali lagi dianggap sebagai sah. Akan tetapi yang sunnah detik duduk semasa penutup solat adalah duduk tawarruk, dan duduk yang kedua itu yakni secara iftirash.

Ini sama dengan yang dikatakan oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah : “Lebih lagi apa cara duduk yang berpunya dilakukan adalah protokoler, sama ada secara tawarruk mahupun iftirash. Tetapi nan menepati sunnah adalah dengan duduk tawarruk plong akhir solat, dan duduk iftirash sreg selainnya”. Rujuk
Al-Majmu’ Lektur Al-Muhazzab, Al-Nawawi (1/429)
.

Mazhab Syafie bertimbang pandang bahawa di antara duduk tawarruk dan iftirash, terdapat padanya perincian. Iaitu seandainya ia solat dua rakaat, maka duduk tasyahhud itu merupakan secara iftirash. Begitulah juga tasyahhud awal buat solat-solat tiga dan empat rakaaat. Manakala bikin solat tiga dan catur rakaat, duduk plong tasyahhud penghabisan adalah secara tawarruk.

Keempat: Mazhab Hanbali

Golongan Hanabilah bertimbang pandang bahawa keadaan duduk buat orang maskulin semasa tasyahhud tadinya yakni secara iftirash, manakala semasa tasyahhud akhir adalah secara tawarruk.

Bersendikan segala yang dikatakan oleh Imam Al-Nawawi RA yang bermaksud:

“Apalagi, apa kaidah duduk yang mampu dilakukan adalah baku, sama suka-suka secara tawaruk mahupun iftirash. Tetapi yang menepati sunnah yaitu dengan duduk tawarruk plong akhir solat dan duduk iftirash pada selainnya.” – (Al-Majmu’ Syarah Al-Muhazzab Al-Nawawi)

Jikalau kita berada intern rubrik solat yang sempit sehingga berlaku keadaan di mana terperenyuk di atas tungkai jemaah tak ketika solat berjemaah, posisi tasyahud barangkali boleh diringankan minus. Belaka jika tidak, maka dahulukanlah dengan melakukan posisi sunat ini.

Kelebihan dalam bertahiyat

Beberapa manfaat tasyahud yang perlu kita tahu adalah seperti:

  • Memberikan penghormatan kepada Halikuljabbar SWT dengan puji-sanjungan kepada Nya
  • Memberikan penghormatan kepada Rasulullah SAW dengan salam sejahtera kepada baginda
  • Mengasihkan penghormatan dan kesentosaan kepada diri dengan tuturan salam
  • Memberikan sanjungan dan kesejahteraan kepada seluruh hamba-turunan SWT yang enggak di atas durja bumi ini.

Kesimpulan

Solat lain cuma ibadah yang teristiadat dilakasanakan oleh umat Islam. Justru jikalau solat itu dikaji asing dan dalamnya, maka kita sudah pasti akan boleh melihat banyak kelebihan dan keefektifan disebalik akur-rukun yang diperintahkan kepada kita.

Rujukan

  1. Al-Kafi #1301: Kenapa Selawat dan Salam Dalam Tahiyyat Akhir Hanya Khusus Kepada Nabi Ibrahim AS dan Pakar Keluarganya. Pejabat Mufti Distrik Persekutuan dari, https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/3507-al-kafi-1301-kenapa-selawat-dan-salam-dalam-tahiyyat-penutup-hanya-khusus-kepada-rasul-ibrahim-as-dan-ahli-keluarganya
  2. Bacaan Tahiyat Akhir: Panduan Dan 7 Syarat Membaca Selawat Kerumahtanggaan Tahiyat. Platform Raudah berpunca, https://mimbarraudhah.com/bacaan-tahiyat-akhir/
  3. Sunnah Posisi Duduk Semasa Tahiyat Awal dan Pengunci. Tzkrh berbunga, https://tzkrh.com/sunnah-posisi-duduk-semasa-tahiyat-awal-dan-akhir/
  4. Al-Kafi #623 : Posisi Duduk Ketika Tasyahud Akhir. Pejabat Mufti Kewedanan Persemakmuran dari, https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/835-al-kafi-623-posisi-duduk-momen-tasyahhud-akhir

Source: https://mysihat.com/tahiyat-akhir/

Posted by: gamadelic.com